Pengerusi MKI, Sultan Selangor tidak berhasrat untuk kekal

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah tidak berhasrat menyambung tugas sebagai pengerusi Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia (MKI) selepas tempoh perkhidmatan baginda tamat pada 9 Mac ini.

Dalam kenyataan yang disiarkan di laman Facebook Selangor Royal Office, Sultan Sharafuddin justeru menyerahkan kepada Majlis Raja-raja untuk memilih pengerusi yang baru.

“Bagaimanapun, baginda tidak berhasrat menyambung tugas berkenaan dan menyerahkan kepada Majlis Raja-Raja untuk memilih seorang pengerusi baru dari kalangan raja pemerintah agar kesinambungan fungsi dan aspirasi MKI akan terus dapat dilaksanakan dengan lebih baik di bawah kepimpinan pengerusi baru,” menurut kenyataan itu.



Sultan Sharafuddin mula menjalankan tugas sebagai pengerusi MKI pada 10 Mac 2022 dan akan berakhir pada 9 Mac ini.

Peranan Sultan Sharafuddin sebagai pengerusi MKI menjadi perhatian baru-baru ini, susulan keputusan Mahkamah Persekutuan yang membatalkan 16 peruntukan jenayah syariah Kelantan.

Di tengah keputusan itu hangat diperkatakan, baginda bertitah menggesa semua pihak menghormati keputusan tersebut.

Baginda juga bertitah, apa yang lebih penting adalah usaha untuk mengatasi permasalahan yang timbul dengan mengkaji kaedah memperluaskan kompetensi badan perundangan negeri untuk menggubal undang-undang jenayah syariah dalam kerangka yang ditetapkan oleh Perlembagaan Persekutuan.



Menurut Peraturan 2(1) Peraturan-Peraturan Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia 2022, pengerusi MKI hendaklah dipilih dari kalangan Raja Pemerintah oleh Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja.

Pengerusi yang dipilih akan memegang jawatan itu selama dua tahun dan tempoh itu boleh diperbaharui.

Menurut kenyataan itu, Sultan Sharafuddin menegaskan sepanjang menjadi pengerusi, baginda telah memikul kewajiban untuk mengangkat dan mempertahankan syiar Islam di Malaysia dalam setiap keputusan yang dibuat secara muzakarah.

Sultan Sharafuddin menyuarakan penghargaan kepada semua ahli mesyuarat, wakil negeri-negeri serta Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang telah melaksanakan tugas dengan efektif sepanjang baginda menjadi pengerusi, menurut kenyataan itu lagi.



“Pada mesyuarat terakhir bersama jawatankuasa ini, Baginda menzahirkan penghargaan dan rasa sukacita terhadap kerjasama yang diberikan oleh ahli-ahli jawatankuasa dan skretariat sepanjang baginda memegang jawatan sebagai pengerusi MKI.

“Baginda turut menyemak semua minit-minit mesyuarat yang lalu dan memastikan Jawatankuasa Khas Mengkaji Isu Berkaitan Kompetensi Dewan Undangan Negeri untuk menggubal undang-undang Islam yang telah ditubuhkan, menjalankan tugas yang diamanahkan,” menurut kenyataan itu lagi.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Sebelum jadi Datin tak seksi sangat

‘Saya bukan geng plastik hitam’



Azhar Sulaiman tidak tolak jika dijodohkan dengan ahli kumpulan The Gadys

Rumah Influencer dirompak, RM3 juta tunai dan jongkong emas dilarikan



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker