Dr Syikin jual cekodok, karipap di Liverpool (Video)

Dr Syikin jual cekodok, karipap di Liverpool (Video)

Malaysia memang kaya dengan pelbagai kuih-muih kerana berbilang bangsa tinggal di negara ini.

Baru-baru ini seorang warga Malaysia yang duduk menetap di Liverpool berkongsi perniagaan kuih-muih yang dijalankan oleh seorang doktor yang juga warga Malaysia disambut baik oleh penduduk lokal di Liverpool.



Menerusi video TikTok yang dimuat naik @marhaidi.hanafi, beliau menunjukkan Dr Syikin sedang berniaga di sebuah pasar pagi di Granby Street Market, Liverpool yang hanya dibuka pada hari Sabtu pertama setiap bulan.

Dr Syikin melayan para pelanggan yang datang ke gerainya dengan penuh mesra sekali. Beliau menerangkan satu persatu kuih-muih Malaysia yang dijual.

Antara kuih-muih yang dijual kepada penduduk tempatan Liverpool itu seperti karipap, cekodok, bengkang ubi, bengkang pandan, kek pelangi dan pelbagai lagi.

Setiap satu kuih-muih dijual pada harga serendah £1 sahaja (RM6) sahaja dan menurut @marhaidi.hanafi kesemua makanan itu habis terjual.



Menerusi komen-komen dikongsikan pada video itu, ramai berasa kagum apabila melihat mat salleh suka dengan kuih-muih Malaysia.

Pada masa sama ramai berkongsi cadangan untuk bertukar-tukar jualan kuih pada setiap bulan supaya penduduk tempatan di situ terdedah dengan makanan Malaysia.

Antara kuih-muih dicadangkan kuih lapis, kuih cara, seri muka, cucur udang, kuih ketayap, roti jala dan tidak lupa juga sarapan ‘wajib’ orang Malaysia, nasi lemak.

Menurut @marhaidi.hanafi, mereka akan cuba menjual air balang kepada para pelanggan pada musim panas akan datang.



Dalam pada itu, ramai warganet berkongsi pengalaman masing-masing di mana ada individu yang mereka kenali menjual makanan Malaysia dan mendapat sambutan mengalakkan daripada mat saleh.

Sekiranya anda berjalan-jalan di Liverpool, kebetulan hari itu Sabtu pertama, bolehlah singgah ke gerai Dr Syikin di pasar pagi Granby Street Market Liverpool. Vc

Dr Syikin jual cekodok, karipap di Liverpool (Video)

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Sebelum jadi Datin tak seksi sangat

‘Saya bukan geng plastik hitam’



Azhar Sulaiman tidak tolak jika dijodohkan dengan ahli kumpulan The Gadys

Rumah Influencer dirompak, RM3 juta tunai dan jongkong emas dilarikan



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker