Masyarakat India tak setia sepenuhnya pada negara – Mahathir

Masyarakat India tak setia sepenuhnya pada negara – Mahathir

Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad mendakwa masyarakat India Malaysia masih tidak setia sepenuhnya kepada negara ini kerana mereka masih ‘terikat’ dengan negara asal mereka.

Bercakap dalam temu bual eksklusif secara dalam talian dengan saluran TV satelit India, Thanthi TV, Mahathir berkata seseorang itu harus dikenali sebagai orang Melayu untuk berhak untuk menganggap Malaysia sebagai negara sendiri.



“Orang India Malaysia tidak bercakap bahasa Melayu sebagai bahasa asal mereka, mereka bercakap Tamil,” katanya ketika hos bertanya jika seseorang itu tidak boleh kekal setia kepada negara didiami sambil komited kepada asal usul mereka.

Mahathir kemudian berkata bahawa “masalah” dia ialah apabila “pendatang” (merujuk kepada kaum India dan Cina) menganggap Malaysia sebagai negara sendiri tapi pada masa sama terus mengamalkan budaya dan adat mereka sendiri.

Apabila hos program itu bertanya sama ada Mahathir menjangkakan orang bukan Melayu “berasimilasi sepenuhnya” menjadi orang Melayu atau tidak, Mahathir menjawab dengan tegas: “Ya… mereka sepatutnya begitu; dahulu kami ada orang India, Pakistan, Arab, dan Afrika, yang kini Melayu, dalam maskud mereka berbahasa Melayu di rumah, budaya mereka adalah Melayu.”

Hos kemudian bertanya jika Mahathir mengharapkan semua kaum di Malaysia dikenali sebagai Melayu dan bukannya rakyat Malaysia.



“Sepatutnya begitu,” kata ahli politik yang pernah menjadi perdana menteri sebanyak dua kali itu.

Dapat ‘pampasan’ yang adil

Mahathir mendakwa di mana-mana negara, jika ada mana-mana individu mahu mengatakan mereka milik negara tertentu, mereka perlu dikenal pasti sebagai peribumi.

Apabila hos terbabit menegaskan bahawa ada yang berpendapat bahawa Orang Asli mempunyai lebih hak sebagai “anak peribumi”, Mahathir berkata dia memiliki pandangannya yang berbeza.



Temu bual itu kemudian beralih kepada isu asal-usul Mahathir yang didakwa mempunyai kaitan dengan India, dia menafikan kenyataan itu sepenuhnya.

“Tidak, saya bukan orang India. Saya orang Melayu kerana saya tidak mempunyai pengetahuan tentang bahasa India, dan itu sudah lama dahulu.

“Saya kini 100 peratus Melayu, saya berbahasa Melayu, dan mengamalkan adat dan tradisi Melayu,” katanya.

Ketika ditanya sama ada dia mahu semua rakyat Malaysia mengikuti langkahnya, Mahathir menjawab: “Ya, jika mereka mahu mendakwa negara ini sebagai negara mereka, mereka mesti mengenal pasti diri mereka sepenuhnya dengan negara ini.”



Ahli politik berusia 98 tahun itu juga menafikan dia tahu sebarang susur-galurnya dengan India (khususnya Kerala) dan menegaskan dia adalah “100 peratus Melayu.”

Mahathir kemudiannya ditanya pendapatnya mengenai sumbangan orang bukan Melayu kepada pembinaan negara dan ekonomi, lalu menganggap pihak terbabit sudah diberikan “pampasan yang adil”. Mk

Masyarakat India tak setia sepenuhnya pada negara – Mahathir

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Lagu itu Awie tujukan kepada saya – Erra Fazira

“You need help’ Fatiya – Zarina Anjoulie



Gajah bergaduh di Jalan Jeli-Gua Musang

Saya tak ‘demand’ – Anne Ngasri

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker