Polis cadang kerajaan kawal selia kutipan derma oleh NGO

Polis mahu NGO mengutip dana bagi tujuan kemanusiaan diperiksa dan diaudit susulan aduan di sosial media berhubung kesahihan sesetengah kumpulan itu.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Ramli Yoosuf, berkata NGO itu patut dikawal selia agensi kerajaan bagi memastikan dana dikutip sampai kepada penerima disasarkan.

“Terdapat aduan di media sosial berhubung sumbangan tidak sampai kepada penerima dan dalam beberapa kes, tiada petunjuk berapa banyak disimpan NGO itu dan disampaikan kepada penerima,” katanya dalam sidang media sambil menambah banyak NGO ditubuhkan atas agenda tertentu.



Bagi membendung masalah itu, Ramli berkata NGO terbabit perlu mengemukakan laporan tahunan dan diaudit secara menyeluruh untuk mengesan ke mana dana berkenaan.

Ketika ini, pendaftaran NGO terletak bawah Jabatan Pendaftaran Pertubuhan.

Ramli berkata, beliau tidak bersetuju NGO menggunakan sebahagian dana disumbangkan itu untuk menampung kos pentadbiran mereka.

“Jika NGO itu hanya terdiri daripada 10 individu dan mereka mengutip jutaan ringgit, berapa banyak mereka akan dapat jika mengambil 30% daripada jumlah itu sebagai kos pentadbiran mereka?



“Amalan ini perlu dikaji semula dan peraturan perlu ditetapkan.”

Dalam perkembangan lain, Ramli berkata 810 mangsa penipuan cinta direkodkan dari Januari hingga Oktober tahun ini, dengan 644 daripadanya adalah wanita.

Seramai 307 daripada 644 wanita itu berusia 31 hingga 50 tahun, dengan kebanyakannya sudah berkahwin.

“Sekarang, polis ada ‘tugas tambahan’ kerana ada antara mereka merayu kami tidak mendedahkan kes itu kepada pasangan mereka. Nasihat saya kepada orang ramai, berhati-hatilah.”



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Wanita jerit ‘Allahu Akbar’ di dalam kereta api ditembak mati polis di Paris



‘Non muslim reading Quran’ trending di TikTok (Video)

Tidak peka nasib Palestin, Fasha Sanda kena cop ‘bodoh’



Mat Coffee kini dibuka, lupakan Starbuck



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker