Kerajaan fokus untuk ‘naikkan gaji rakyat’ – Rafizi

Fokus kerajaan perpaduan adalah meningkatkan kadar pendapatan rakyat, kerana ini memberi kesan langsung terhadap kualiti hidup mereka secara keseluruhannya, kata Menteri Ekonomi Rafizi Ramli.

Beliau berkata, kira-kira separuh rakyat Malaysia yang digajikan mendapat hanya RM2 di atas garis kemiskinan RM2,208, dengan majoriti isi rumah jatuh bawah kategori berpendapatan rendah.

“Cabaran sebenar negara ini berkait pendapatan. Jadi bila bercakap mengenai menghapuskan kemiskinan, kita perlu mewujudkan program yang boleh menjana pendapatan mampan untuk isi rumah ini.



“Setelah meningkatkan kadar pendapatan, beberapa faktor dalam indeks kemiskinan pelbagai dimensi juga akan dibaiki secara sendirinya.

“Contohnya, jika kita lihat akses kepada internet atau (kemudahan) kesihatan dan sebagainya, kita sedia maklum apabila tahap pendapatan meningkat, kualiti kehidupan turut meningkat, jadi marilah fokuskan terhadap itu (terlebih dulu),” katanya kepada pemberita dalam satu majlis.

Katanya, disebabkan itu kerajaan melabur dalam infrastruktur bawah pelbagai inisiatif bagi mengurangkan kemiskinan, termasuk Inisiatif Pendapatan Rakyat (IPR).

Program IPR berjumlah RM750 juta melibatkan tiga inisiatif iaitu Inisiatif Usahawan Tani (Intan), Inisiatif Usahawan Makanan (Insan), dan Inisiatif Operator Perkhidmatan (Ikhsan).



Rafizi mengulas kenyataan bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin, yang membangkitkan keraguan terhadap sasaran kerajaan perpaduan untuk menghapuskan kemiskinan tegar.

Pengerusi Perikatan Nasional itu menyoal sama ada garis kemiskinan digunakan kerajaan masih realistik, dan berkata pendekatan diambil perlu beralih daripada bergantung kepada pendapatan isi rumah kepada menangani kemiskinan pelbagai dimensi.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

MP Ketereh merungut sedekah kematian pakai duit sendiri

Aku sondol laki orang sampai naik pelamin (Video)



Mat Saleh bengang Malaysia ‘rosakkan’ deria rasanya (Video)

Mondy dakwa Ebit Lew kotor



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker