Tok Mat akan ke The Hague, berhujah hak Palestin di ICJ

Tok Mat akan ke The Hague, berhujah hak Palestin di ICJ

Menteri Luar Mohamad Hasan akan mengetuai delegasi Malaysia ke The Hague, Belanda untuk mengambil bahagian dalam perbicaraan awam berhubung permintaan daripada Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

Mohamad akan mengambil bahagian dalam prosedur Pendapat Penasihat berkenaan dengan akibat perundangan yang timbul daripada dasar dan amalan Israel di Wilayah Palestin yang diduduki, termasuk Baitulmaqdis Timur di mahkamah, The Hague.



Perbicaraan itu diadakan dari 19-26 Feb dan Mohamad dijadual menyampaikan penghujahan lisan Malaysia pada 22 Feb pada 5:10 petang waktu tempatan (23 Feb pada 12:10 tengah malam waktu Malaysia).

Dia akan diiringi oleh para pegawai dari Kementerian Luar Negeri dan Jabatan Peguam Negara (AGC).

“Permintaan untuk Pendapat Penasihat ini berpunca daripada Resolusi 77/247 Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) yang diterima pakai pada 30 Dis 2022. Malaysia menaja bersama dan mengundi menyokong resolusi itu.

“Pendapat Nasihat ini adalah prosedur berasingan daripada Permohonan oleh Afrika Selatan untuk memulakan prosiding terhadap Israel, yang difailkan di hadapan ICJ pada 29 Dis 2023.



“Walaupun Permohonan Afrika Selatan difailkan atas dakwaan pelanggaran Israel terhadap kewajipannya di bawah Konvensyen Genosid 1948 terhadap rakyat Palestin di Semenanjung Gaza, khususnya sejak 7 Oktober 2023, (pendengaran) Pendapat Nasihat ini diperoleh daripada permintaan Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu,” kata Mohamad Hasan pada satu kenyataan hari ini.

Proses Pendapat Penasihat adalah penting untuk mendapatkan nasihat undang-undang daripada ICJ, badan kehakiman utama PBB, selaras dengan Artikel 96 Piagam PBB dan Artikel 65 Statut ICJ.

Pendapat Penasihat membawa akibat perundangan dan kuasa moral yang besar serta menyumbang kepada penjelasan dan pembangunan undang-undang antarabangsa, dengan itu kepada pengukuhan hubungan aman antara negara.

Menurut menteri luar itu, ini kali kedua Malaysia terlibat dalam prosedur Pendapat Penasihat ICJ bagi menyokong Palestin.



“Pada tahun 2004, Malaysia telah mengambil bahagian dalam permintaan untuk Pendapat Penasihat ICJ mengenai Akibat Undang-undang pembinaan tembok di Wilayah Palestin yang Diduduki, di mana Mahkamah mendapati bahawa tindakan sedemikian oleh Israel adalah bertentangan dengan undang-undang antarabangsa.

Soalan kepada ICJ

“Dalam prosiding Pendapat Penasihat semasa, Perhimpunan Agung mengemukakan beberapa soalan kepada ICJ untuk memberikan pendapatnya. Ia adalah seperti berikut:

“Akibat undang-undang yang timbul daripada pencabulan hak rakyat Palestin untuk menentukan nasib sendiri.



“Dasar dan amalan Israel yang menjejaskan status undang-undang Pendudukan.

“Akibat undang-undang yang timbul untuk semua negara dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

“Akibat undang-undang yang timbul untuk semua negara dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu,” katanya.

Mohamad Hassan berkata bahawa Malaysia mengambil bahagian dalam prosedur Pendapat Nasihat ini untuk membantu ICJ dalam pemeriksaan soalan undang-undang yang dikemukakan kepadanya oleh Perhimpunan Agung.



“Sebelum Perbicaraan Awam akan datang, Malaysia mengambil bahagian dalam prosiding bertulis dengan mengemukakan Penyata Bertulis, yang telah didepositkan kepada ICJ pada 25 Julai 2023.

“Kenyataan Bertulis Malaysia mengetengahkan hujah yang berkaitan dengan dasar dan langkah Israel, termasuk Pendudukan berpanjangan, aktiviti penempatan dan pengilhakan wilayah Palestin, yang merupakan pencabulan jelas hak penentuan nasib sendiri rakyat Palestin.

“Kenyataan itu juga menegaskan bahawa pendudukan secara keseluruhannya dianggap haram di bawah undang-undang antarabangsa.

“Saya akan mengembangkan lagi hujah-hujah ini semasa penghujahan lisan kami pada 22 Feb,” tambahnya.



Mohamad berkata Malaysia tetap komited, mengikut daya dan kemampuannya, untuk mencari penyelesaian berkekalan bagi konflik Palestin-Israel, melalui semua platform yang diiktiraf di peringkat antarabangsa.

“Saya ingin mengulangi pendirian lama Malaysia bahawa rakyat Palestin berhak mendapat negara mereka sendiri yang merdeka dan berdaulat, berdasarkan sempadan sebelum 1967, dengan Baitulmaqdis Timur sebagai ibu negaranya,” katanya. FMT

Tok Mat akan ke The Hague, berhujah hak Palestin di ICJ

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Lee Chong Wei ‘smash’ pemain lagi

Yasmin Hani masih ‘bergetah’ pada usia 44 tahun

Bekas teman lelaki ugut sebar video seks silam

Jamal Abdillah tarik diri bertanding AJL38

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker