Sarawak timbang wajibkan panel solar untuk rumah baharu

Sarawak timbang wajibkan panel solar untuk rumah baharu

Kerajaan Sarawak sedang mempertimbangkan untuk mewajibkan pemasangan panel solar di kawasan kediaman baharu, kata timbalan menteri utiliti dan telekomunikasinya, Abdul Rahman Junaidi.

Abdul Rahman berkata perkara itu telah dibincangkan dengan Persatuan Pemaju Perumahan dan Hartanah Sarawak (Sheda), menurut The Borneo Post.



“Idea ini pertama kali dikemukakan oleh Premier Sarawak Abang Johari Openg semasa beliau menjadi menteri perumahan negeri (kira-kira tujuh hingga lapan tahun lalu),” katanya.

Beliau berkata, pindaan kepada undang-undang perumahan mungkin dibuat pada masa hadapan yang menetapkan pemasangan panel solar di rumah baharu, khususnya di kawasan bandar.

Memetik penglibatan Sarawak Energy Berhad (SEB) baru-baru ini dalam program Tarif Galakan (FIT) yang dilaksanakan di Putrajaya dan Lembah Klang, timbalan menteri itu menggalakkan pemilik rumah dan pemaju melengkapkan rumah baharu dengan panel solar.

“(Amalan) ini telah banyak dilaksanakan di Putrajaya dan di Kuala Lumpur. Sarawak telah pun memulakan ini, tetapi ia agak terhad.



“Sebab itu Abang Johari baru-baru ini mencadangkan mereka yang membina rumah baharu atau pemaju hartanah yang membina kawasan kediaman perlu memasukkan panel solar,” katanya.

Pada Ahad, Abang Johari berkata Sarawak tidak lama lagi akan mengguna pakai integrasi tenaga solar ke dalam projek perumahan, sejajar dengan komitmen kerajaan negeri terhadap tenaga hijau.

Dengan butiran lanjut akan diumumkan awal Mei, perdana menteri berkata beliau telah mengarahkan SEB meneliti untuk negeri mempunyai rumah pintar berkuasa solar. FMT

Sarawak timbang wajibkan panel solar untuk rumah baharu



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Kalau Shuib buat perangai, Watie sedia hadapi dugaan



Mira dedah cerita cinta dengan View Chin

Ameera Khan jadi pengantin tahun depan



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker