Ini berlaku sekiranya tinggalkan Al-Quran

Ini berlaku sekiranya tinggalkan Al-Quran

Al-Quran diturunkan kepada manusia sebagai petunjuk bagi manusia memahami tanggungjawab dirinya diciptakan di atas dunia. Dengan Al-Quran, manusia boleh menjumpai makna dan sebab mengapa dirinya bernyawa setiap hari. Dengan Al-Quran juga, kita tidak hilang arah apabila ujian hidup datang menimpa.

Kerana itu salah satu rukun iman ialah beriman dengan Rasul dan apa yang disampaikan oleh Rasul. Mereka menyampaikan kalimah-kalimah kebenaran daripada Allah SWT yang hari ini boleh dipegang, dilihat dan dibaca.



Tetapi ada juga ancaman kepada mereka yang ‘meninggalkan’ Al-Quran iaitu yang tidak percaya dan mengingkari apa yang telah diberitahu melalui Al-Quran.

#1- Kesesatan Yang Nyata (ضَلَالٍ مُّبِينٍ)
وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ

“Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata” (Surah Ali-Imran, 3:164)

#2- Dada Yang Sempit (ضَيِّقًا حَرَجًا)



“…Nescaya Ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman.” (Surah Al’An’am, 6:125)

#3- Kehidupan Yang Sempit (مَعِيشَةً ضَنكًا)

“Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta”. (Surah Taha, 20:124)

#4 – Hati Menjadi Keras (فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ)



“…setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik – derhaka.” (Surah Al-Hadid, 57:16)

#5 – Lupa Melakukan Kebaikan Untuk Menyelamatkan Diri

“Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah melupakan (perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan (amal-amal yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka.” (Surah Al-Hasyr, 59:19)

Al-Quran adalah panduan dan penyelamat. Al-Quran membawa kesembuhan kepada yang sakit, penerang bagi keadaan yang ‘gelap’, melapangkan yang sempit. Di akhirat kelak, Al-Quran akan menjadi hujah bagi umat yang beriman dengannya.



Ini berlaku sekiranya tinggalkan Al-Quran

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Kalau Shuib buat perangai, Watie sedia hadapi dugaan



Mira dedah cerita cinta dengan View Chin

Ameera Khan jadi pengantin tahun depan



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker