Cara betul puasa enam di bulan Syawal

Cara betul puasa enam di bulan Syawal

Puasa sunat enam hari di bulan Syawal atau lebih dikenali dengan ‘puasa enam’ boleh dilakukan sama ada secara berturutan atau terpisah.

Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWAJA) Dr Zamihan Mat Zin Al-Al-Ghari berkata, wujud salah faham dalam kalangan orang awam bahawa puasa enam itu perlu dilakukan secara berturutan dan tidak boleh terpisah.



Beliau berkata, Nabi Muhammad SAW dalam hadis yang sahih ada menyatakan tentang kelebihan berpuasa Ramadhan diikuti puasa sunat enam hari pada bulan Syawal iaitu bersamaan pahalanya dengan berpuasa sepanjang tahun.

Ia merupakan satu-satu keistimewaan yang diberikan kepada umat Nabi Muhammad SAW.

Menurutnya, hadis itu menyatakan barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadan kemudian diikuti dengan enam hari di bulan Syawal, ianya bersamaan dengan berpuasa sepanjang tahun.

“Imam al-Nawawi di dalam kitab al-Majmu’ Syarh Al-Muhadzab ada menyatakan bahawa disunatkan berpuasa secara berturutan di awal Syawal dan sekiranya dipisahkan iaitu tidak berpuasa secara enam hari berturutan maka ianya dibolehkan dan pahalanya tetap sama.



“Al-Imam Ibn Qudamah di dalam kitabnya al-Mughni memberi pencerahan tentang permasalahan ini. Iaitu tidak ada bezanya menjadikan puasa berkenaan dilakukan secara berturutan atau dipisahkan, sama ada ada pada awal Syawal, di pertengahan atau diakhirnya kerana hadis menyebut secara mutlak tanpa dikaitkan dengan sesuatu yang lain,” katanya.

Dr. Zamihan berkata, maka dengan pandangan itu, jelas bahawa puasa enam ini boleh dilaksanakan secara berturutan atau terpisah tanpa sebarang masalah. Ia juga boleh diniatkan sekali dengan puasa qadha iaitu puasa fardhu yang ditinggalkan sewaktu jahiliyyah.

Pada masa sama, Syaikul Islam Zakaria al-Ansari Rahimahullahu Taala berkata: “Jika seseorang berpuasa pada Bulan Syawal untuk qadha bagi puasa Ramadhan, atau selainnya sama ada puasa nazar atau puasa sunat lain maka terhasil pahala sunatnya. Kerana topik perbincangannya adalah tentang puasa pada 6 hari daripada bulan Syawal, tetapi dia tidak akan memperolehi pahala yang sempurna sebagaimana yang diinginkannya melainkan dengan hanya dia berniat puasa khusus untuk enam hari pada bulan Syawal sahaja. Terutamanya orang yang telah luput daripadanya puasa Ramadhan kerana tidak sesuai dia berpuasa Ramadhan dan seterusnya berpuasa 6 hari di bulan syawal.” (Rujuk Kitab Syarqawi ‘ala al-Tahrir)

Manakala, Imam Ramli Rahimahullahu Taala menyebut bahawa dia pernah ditanya tentang puasa Ramadhan dan qadha di bulan Syawal, adakah berhasil qadha puasa Ramadhan dan pahala puasa 6 hari pada bulan Syawal, ada ke tidak dalam masalah ini sebarang nukilan?



Imam Ramli Rahimahullahu Taala menjawab: “Bahawa berhasil puasa qadha Ramadhannya walaupun dia gabung niat puasa qadha Ramadhannya dengan puasa yang lain. Dan berhasil pahala puasa 6 hari pada bulan Syawal. Masalah ini disebut oleh ramai ulama terkemudian (mutaakhirin).” (Rujuk Fatawa Imam Ramli, 2/339)

Imam Ibnu Hajar Al-Haitami Rahimahullahu Taala dalam mengenai orang yang berniat puasa sunat bersama puasa wajib: “Jika diniatkan keduanya (puasa sunat dan pusat wajib), dia mendapat ganjaran bagi kedua-duanya atau diniatkan salah satu maka gugur tuntutan yang satu lagi dan tidak mendapat ganjarannya.” (Rujuk Kitab Al-Fatwa Al-Kubra, 2/75)

Cuma apabila kita bersegera melakukan ibadat sunat, menghubungkan puasa enam pada Isnin-Khamis atau pertengahan bulan Islam maka dia dikira telah berpuasa dengan mendapat kelebihan yang besar. Ini kerana dia telah menghimpunkan puasa sunat pada waktu yang digalakkan Nabi SAW.

Cara betul puasa enam di bulan Syawal



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Kalau Shuib buat perangai, Watie sedia hadapi dugaan



Mira dedah cerita cinta dengan View Chin

Ameera Khan jadi pengantin tahun depan



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker