PM setuju cadangan Sarawak tubuh syarikat penerbangan sendiri

PM setuju cadangan Sarawak tubuh syarikat penerbangan sendiri

Perdana Menteri Anwar Ibrahim bersetuju secara prinsip dengan cadangan kerajaan Sarawak untuk menubuhkan sebuah syarikat penerbangan butik.

Beliau berkata, penubuhan syarikat penerbangan itu boleh meredakan keadaan kadar tambang mahal, khususnya antara Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak.



“Melihat kepada prestasi dan keupayaan kerajaan Sarawak, pada dasarnya saya bersetuju tentang penubuhan syarikat penerbangan itu,” katanya semasa berucap pada Majlis Perasmian Hotel dan Pusat Konvensyen Raia.

Perdana menteri berkata, cadangan itu juga akan dibawa untuk perbincangan lanjut dalam mesyuarat mingguan Jemaah Menteri, esok.

“Saya setuju malah dalam mesyuarat Jemaah Menteri minggu lalu dan Rabu ini, kita bincangkan (lagi berhubung kadar tambang penerbangan yang tinggi dan cadangan penubuhan syarikat penerbangan butik Sarawak),” katanya.

Terdahulu, dalam ucapan di majlis sama, Premier Sarawak Abang Johari Openg menzahirkan harapan agar kerajaan persekutuan dapat meluluskan penubuhan syarikat penerbangan itu.



Beliau berkata, penubuhan syarikat itu bertujuan menstabilkan harga tambang penerbangan ke Sarawak yang tinggi.

“Kita (Sarawak) di Pulau Borneo, orang datang ke sini perlu gunakan kapal terbang… mereka tak dapat guna cara lain tetapi kadar tambang mahal.

“Kita sebenarnya tidak mahu bersaing (dengan syarikat penerbangan lain) tetapi hanya mahu stabilkan kadar tambang. Kadar tambang Kuala Lumpur ke Kuching sama seperti Kuala Lumpur ke Hong Kong. Kerajaan negeri sudah bersedia untuk melabur dalam syarikat penerbangan,” katanya.

Pada 13 Nov tahun lalu, Abang Johari dilapor berkata, kerajaan Sarawak masih menunggu lesen dikeluarkan Kementerian Pengangkutan bagi membolehkan syarikat penerbangan butik miliknya memulakan operasi. FMT



PM setuju cadangan Sarawak tubuh syarikat penerbangan sendiri

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Aedy, sudikah awak menjadi milik saya – Amelia Henderson



Tular Video Isteri Tengking Suami Di Dobi? [VIDEO]

View Chin Dah Kahwin Dengan Penyondol@Mira



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker