Kerjasama Warisan-Umno Sabah dalam PRN, Bung setuju Rahman nafikan

Timbalan Ketua Umno Sabah, Rahman Dahlan

PETALING JAYA: Timbalan Ketua Umno Sabah, Rahman Dahlan menafikan dakwaan ia akan bekerjasama dengan Warisan pada PRN akan datang.

Katanya, Umno Sabah belum membuat keputusan mengenai rakan kerjasama bagi PRN itu.

“Buat masa ini, kepimpinan Umno Sabah masih menjalankan perbincangan awal dengan semua parti. Ini bermakna belum ada keputusan rasmi mengenai siapa rakan kerjasama Umno Sabah dalam PRN akan datang.

“Saya berharap ahli, penyokong dan aktivis Umno Sabah di akar umbi bertenang sehingga ada keputusan rasmi mengenai rakan kerjasama Umno Sabah dibuat dalam masa terdekat ini,” katanya dalam kenyataan.

Beliau mengulas dakwaan Presiden Warisan, Shafie Apdal bahawa parti itu dan Umno Sabah akan bekerjasama pada PRN akan datang.

Bekas ketua menteri Sabah itu turut dilaporkan berkata, Ketua Umno Sabah, Bung Moktar Radin sudah setuju bekerjasama untuk melawan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) yang diketuai Ketua Menteri, Hajiji Noor.

Rahman berkata, Umno Sabah baru-baru ini bersetuju untuk mengadakan perbincangan awal dengan semua parti di negeri itu, bagi menilai parti mana boleh dijadikan rakan kerjasama dalam pilihan raya negeri.

Penggal kerajaan Sabah bakal berakhir pada pada Oktober 2025. Bagaimanapun, Hajiji membayangkan kemungkinan pilihan raya negeri diadakan seawal tahun depan.

Shafie dan Bung sebelum ini berusaha menggulingkan kerajaan Hajiji pada Januari lalu, tetapi gagal selepas enam ADUN Umno Sabah enggan memberikan sokongan.

Hajiji kemudian memperoleh sokongan Pakatan Harapan Sabah seterusnya membolehkan GRS terus memerintah.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Senarai penuh kabinet baru 2023

Artis seksi akhiri zaman janda, bakal nikah kerabat Raja

Zara sindir genosid di Palestin?

Mayat bogel ditemui dengan banyak kesan lebam

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker