Peralihan Kerajaan, Calon Perdana Menteri ke-9 Belum Di Putuskan – Presiden PKR

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=YG1OgoEmOKs[/embedyt]

KUALA LUMPUR: Parti Keadilan Rakyat (PKR) belum memutuskan siapa yang akan dilantik sebagai Perdana Menteri sekiranya Pakatan Harapan (PH) menawan semula Putrajaya.

Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, perjumpaan dalam talian dengan 39 Anggota Parlimen dari parti itu pada hari Khamis tidak menangani isu tersebut.

"Pertanyaan orang terus bertanya siapa calon PM, marilah kita membincangkannya dengan betul. Kami (akan) memutuskan tetapi apa yang lebih penting adalah tidak mengulangi kesilapan lama sehingga kita dapat berpegang pada mereka yang menepati janji.

"Pegang kepada orang yang tidak mengkhianati kepercayaan, yang bersih, yang tidak menerima rasuah dan yang mengangkat agenda rakyat," katanya dalam sesi Facebook Live pagi ini.
Dia menambah bahawa pertemuan dengan semua anggota Parlimen itu tidak membincangkan khabar angin bahawa 129 anggota Parlimen menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad dan Anwar untuk membentuk kerajaan baru.

"Kami tidak membincangkan perkara ini kerana masih dalam proses dan belum muktamad. Apa yang penting dalam perbincangan bukan mengenai nombor, bukan soal kuasa.
"Kami berkali-kali berkuasa tetapi bolak-balik, bolak-balik, rakyat masih menderita, kepentingan rakyat. Yang paling penting, ini mengikat kita dengan agenda kebaikan," katanya.

Baru-baru ini, terdapat desas-desus mengenai kemungkinan kerajaan kembali berubah berikutan dakwaan seorang blogger bahawa Dr Mahathir dan Anwar mempunyai sokongan yang cukup untuk membentuk kerajaan.

Mengikut dakwaan itu, PH kini mendapat sokongan 129 anggota Parlimen dan mereka akan mencari khalayak dengan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dalam waktu terdekat.

Berkaitan : https://mykmu.net/2020/05/28/terkini-dengan-sokongan-129-mp-mahathir-akan-mengadap-agong-untuk-bentuk-kerajaan-baharu/

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker