Tekun sedia RM2,000 untuk ‘rider’

TEKUN Nasional mengambil langkah proaktif dalam membantu ‘rider’ yang terjejas akibat pandemik Covid-19 dengan menawarkan bantuan melalui program Tekun Mobilepreneur.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, melalui pembiayaan Tekun Mobilepreneur 1.0, ia menawarkan pembiayaan khas sehingga RM2,000 untuk modal pusingan dan baik pulih motosikal yang dilaksanakan sejak April 2020.

“Program ini diperuntukan untuk 500 pemohon terawal di mana seramai 211 permohonan dengan nilai RM394,000 telah diluluskan.

“Tawaran ini dibuka kepada semua rider berdaftar dengan syarikat e-hailing seperti Grab, Foodpanda, Bungkusit, Lalamove, MyMakan, Zeptoekpress dan Mrspeedy,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Menurutnya, Tekun juga akan melancarkan Pembiayaan Tekun Mobilepreneur 2.0 di mana program ini meliputi pembiayaan maksima sehingga RM10,000 bagi pembelian motosikal baru dan modal pusingan.

“Pemohon juga perlu berdaftar dengan syarikat e-hailing dan melepasi syarat yang telah ditetapkan.

“Program yang akan dilancarkan pada 7 Julai ini adalah antara usaha kerajaan melalui dana Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (Penjana) di mana peruntukan awal sebanyak RM1 juta telah disediakan bagi 100 pemohon awal dan tambahan 400 pemohon dengan peruntukan sebanyak RM4 juta akan dimaklumkan kelak,” katanya.

HM

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker