Jambatan P Pinang dipersiap uji bayar tol guna kad debit, kredit

Jambatan P Pinang dipersiap uji bayar tol guna kad debit, kredit

GEORGE TOWN: PLUS Malaysia Berhad (PLUS) sedang membuat persiapan bagi mengadakan ujian pembayaran tol secara terbuka menggunakan kad debit dan kredit di Jambatan Pulau Pinang dan Lebuh Raya Butterworth-Kulim (BKE).

Ketua Pegawai Operasi Zakaria Ahmad Zabidi berkata pihaknya akan bekerjasama dengan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dalam merealisasikan matlamat itu menjelang September.

“PLUS menyambut baik kenyataan Menteri Kerja Raya Alexander Nanta Linggi, berhubung bayaran tol secara terbuka mengguna kad debit atau kredit di beberapa lebuh raya termasuk Jambatan Pulau Pinang.

“Kami sedang giat membuat persiapan untuk mengadakan ujian pembayaran tol secara terbuka menggunakan kad debit dan kad kredit di lorong sistem teknologi Identifikasi Frekuensi Radio (RFID), selain e-Wallet Touch ‘n Go di Jambatan Pulau Pinang,” katanya dalam kenyataan.

Pada masa yang sama di BKE, persediaan sedang dibuat bagi menguji sistem pembayaran terbuka menggunakan kad kredit atau debit di Plaza Tol Kubang Semang.

Pelaksanaan pembayaran terbuka menggunakan kad debit atau kredit itu dijangka memberikan lebih pilihan kepada pengguna lebuh raya apabila dilaksanakan kelak.

Katanya, PLUS sentiasa bersedia meneroka dan menguji kaedah-kaedah pembayaran tol yang lebih mudah dan memberi keselesaan kepada pengguna lebuh raya.

Semalam, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup Salahuddin Ayub dilaporkan berkata pihaknya akan berbincang dengan Kementerian Kerja Raya (KKR) bagi cadangan pelaksanaan sistem pembayaran terbuka di Lebuhraya Utara-Selatan, minggu depan.

Alexander turut memaklumkan beberapa lebuh raya akan melaksanakan sistem pembayaran terbuka selewat-lewatnya September ini untuk membolehkan pengguna membayar tol menggunakan kad debit dan kredit.

Lebuh raya berkenaan ialah Lebuh Raya Sungai Besi, Lebuh Raya Baru Pantai (NPE), Lebuh Raya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (DUKE), Lebuh Raya Koridor Guthrie serta Jambatan Pulau Pinang. FMT

Jambatan P Pinang dipersiap uji bayar tol guna kad debit, kredit

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Tak rasa bersalah ke jadi penyondol?

Farid Kamil, jumpa di mahkamah – Syamsul

Ramadhan telah tiba, jangan lakukan 10 perkara ini

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker