Double Standard! Bila derma pada Bersatu, Hamzah kata tak salah pula

 

Mengulas perbicaraan Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin pagi ini, Setiausaha Agung Bersatu Hamzah Zainudin Hamzah menyuarakan kekecewaannya.

“Saya rasa penahanannya telah dirancang kerana kebanyakan pertuduhannya adalah tuduhan baru…



“Tiba-tiba, dia didakwa serta-merta.

“Mereka (SPRM) sepatutnya melakukan siasatan terhadap dakwaan baru itu lebih awal lagi,” dakwa Hamzah yang juga ketua pembangkang itu selepas menghadiri mesyuarat agung tahunan Bersatu di Menara PGRM di Kuala Lumpur hari ini.

Hamzah kemudiannya menyentuh kenyataan Muhyiddin semalam yang bertegas bahawa tidak ada salahnya Bersatu menerima sumbangan, walaupun daripada hartawan Syed Mokhtar Al-Bukhary.

“Syed Mokhtar atau mana-mana ahli perniagaan lain boleh menderma kepada mana-mana parti politik yang mereka mahu.



“Perkara ini tidak salah kerana ia bukan masuk ke poket pemimpin parti. Ia untuk kegunaan parti,” kata ahli parlimen Larut itu.

Hamzah mendakwa terlalu sedikit dokumen yang ditunjukkan SPRM apabila Bersatu meminta bukti yang membawa kepada penahanan Muhyiddin.

Hamzah juga menuduh kerajaan perpaduan, terutamanya Perdana Menteri Anwar Ibrahim telah dengan sengaja “membuat pembohongan” untuk menjatuhkan Perikatan Nasional (PN).

Dia berkata terdapat banyak percubaan untuk menjadikan pembangkang kelihatan buruk tetapi menyatakan bahawa kerajaan harus “bermuhasabah diri terlebih dahulu.”



Muhyiddin ditahan SPRM semalam dan hari ini dihadapkan ke mahkamah atas empat pertuduhan salah guna kuasa dan dua pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan RM232.5 juta.

Empat pertuduhan salah guna kuasa, dirangka di bawah Seksyen 23(1) Akta SPRM 2009, menuduh Muhyiddin menggunakan kedudukannya sebagai perdana menteri dan presiden Bersatu ketika itu untuk dorongan RM232.5 juta daripada tiga syarikat dan seorang individu, antara Mac 1, 2020 dan 20 Ogos 2021.

Dua pertuduhan pengubahan wang haram itu dibentangkan di bawah Seksyen 4(1)(b) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 dibaca bersama Seksyen 87(1) Akta yang sama.

Dalam perkembangan lain, Hamzah berkata partinya berjuang demi setiap rakyat Malaysia tanpa mengira umur, bangsa dan latar belakang.



“Kami sebenarnya parti yang ditujukan untuk semua orang, terutama generasi muda. Mereka sudah pun bersama kita.

“Kami untuk negara, bukan satu kaum tetapi setiap kaum.

“Itulah sebabnya kita ada Gerakan dan sayap Bersekutu kita. Saya tahu kami tidak mempunyai kumpulan India tetapi kami terbuka untuk mengalu-alukan mereka,” kata Hamzah.

Katanya, Bersatu bersifat “inklusif, tidak seperti pihak tertentu yang eksklusif dan memenuhi keperluan golongan elit.”



 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929



CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Perompak dan peraba kemaluan gadis penjual ketum diburu Polis [VIDEO]

Lelaki beri anjing makan roti sapu mentega cuit hati orang ramai [VIDEO]

Pengarah Mentega Terbang menghadap Bukit Aman

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker