Gelombang Abah lebih besar dari Reformasi PKR – Takiyuddin

Gelombang Abah lebih besar dari Reformasi PKR – Takiyuddin

Kebangkitan rakyat dalam menentang kezaliman yang dilakukan kerajaan terhadap Pengerusi Perikatan Nasional (PN), Muhyiddin Yassin hari ini dijangka lebih besar daripada gerakan reformasi yang berlaku sekitar 25 tahun lalu.

Ahli Majlis Tertinggi PN, Takiyuddin Hassan berkata dia menjangkakan rakyat akan bangkit menentang segala kerosakan yang dilakukan kerajaan hari ini menerusi “Gelombang Abah”.



Takiyuddin, yang juga Setiausaha Agung PAS berkata ini juga akan diterjemahkan­ pada enam pilihan raya negeri (PRN) akan datang.

“Saya rasa apa (pendakwaan terhadap Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin) yang berlaku ini akan menambah lagi sokongan kerana rakyat memahami apa yang berlaku.

“Dan ini akan diterjemahkan dalam enam PRN akan datang. Kalau ada pihak menggunakan gerakan reformasi untuk mendapatkan sokongan, ini adalah lebih daripada reformasi, itu boleh saya katakan.

“Kami akan terus bersama dengan Muhyiddin,” katanya kepada pemberita di luar pekarangan mahkamah, hari ini.



Takiyudin berkata demikian ketika mengulas enam pertuduhan babitkan RM232.5 juta yang dikenakan ke atas Muhyiddin.

Tuduhan bebentuk politik

Reformasi adalah sebuah gerakan protes yang bermula pada September 1998 di seluruh negara susulan pemecatan Anwar Ibrahim sebagai timbalan perdana menteri dan penyingkirannya daripada Umno oleh perdana menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad.

Mengulas lanjut, Takiyuddin yang juga adalah ahli Parlimen Kota Bharu, berkata PN yakin pertuduhan terhadap Muhyiddin semata-mata berbentuk politik.



“Kita akan berdepan dengan kes yang dihadapkan kepada pengerusi PN.

“Kami PN yakin bahawa pertuduhan yang dikenakan ini adalah pertuduhan berbentuk politik, jadi kita yakin kita dapat menghadapi tuduhan-tuduhan ini dengan sebaiknya dan kita boleh menjangkakan keputusan yang akan keluar dari perkara ini,” katanya.

Bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin, 75, hari ini didakwa atas empat pertuduhan salah guna kuasa dan dua pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan RM232.5 juta.

Empat pertuduhan salah guna kuasa, dirangka mengikut Seksyen 23(1) Akta SPRM 2009, menuduh Muhyiddin menggunakan kedudukannya sebagai perdana menteri dan presiden Bersatu ketika itu untuk mendapatkan RM232.5 juta daripada tiga syarikat dan seorang individu antara 1 Mac 2020 dan Ogos 20 2021.



Dua pertuduhan pengubahan wang haram, yang dibentangkan di bawah Seksyen 4(1)(b) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 dibaca bersama Seksyen 87(1) Akta yang sama, menuduh ahli politik berusia 76 tahun itu menerima RM120 juta hasil daripada aktiviti haram daripada Bukhary Equity Sdn Bhd antara 25 Feb 2021 dan 8 Julai 2022.

Jika dibuktikan bersalah, ahli parlimen Pagoh itu boleh dipenjara sehingga 20 tahun dan denda lima kali ganda jumlah suapan terbabit atau RM10,000 yang mana lebih tinggi bagi pertuduhan salah guna kuasa.

Manakala bagi kes pengubahan wang haram, dia boleh dihukum penjara 15 tahun dan didenda lima kali ganda jumlah rasuah terbabit atau RM5 juta, atau mana yang lebih tinggi. Mk

Gelombang Abah lebih besar dari Reformasi PKR – Takiyuddin



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Pulanglah ke pangkal jalan Sol – Ibu



Sudah terlambat Sol – Puteri Sarah

Syamsul Saja Nak ‘Torture’ Mental Puteri Sarah?

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker