Siasat sumber dana Muhyiddin, SPRM digesa

Siasat sumber dana Muhyiddin, SPRM digesa

Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno, Mohd Puad Zarkashi menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya menyiasat Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Muhyiddin Yassin berhubung sumber dana parti gabungnya.

Dalam satu hantaran di Facebook, Puad berkata Muhyiddin perlu disiasat kerana didakwa membelanjakan sejumlah dana yang berlebihan di Sabah semasa pilihan raya umum (PRU) ke-15 yang berakhir baru-baru ini.

“Muhyiddin mesti disiasat di bawah AMLA (money laundering act). SPRM mesti siasat. Mana dia dapat duit sebanyak itu. Itu juga berlaku di PRU ke 15,” katanya dalam satu kenyataan di Facebook, hari ini.

Gesaan Puad itu dibuat susulan perkongsian video pendek bekas ahli Parlimen Ketereh, Annuar Musa yang mendakwa Muhyiddin memperuntukkan puluhan juta ringgit ketika PRN Sabah, baru-baru ini.

Dalam video Tiktok yang dimuat naik oleh Puad itu, Annuar Musa mendedahkan terdapat puluhan juta ringgit di bilik Muhyiddin ketika pemimpin Umno berkenaan berjumpa dengan Presiden Bersatu tersebut.

Dakwa Annuar, wang tersebut untuk membantu Umno di PRN Sabah.

Dalam video tersebut Annuar juga berkata bahawa dia tidak boleh berbohong kerana dia akan berdosa jika berbuat demikian.

Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Anwar Ibrahim sebelum ini dilaporkan berkata PN adalah gabungan politik terkaya, menerima projek bernilai berbilion ringgit semasa pandemik Covid-19.

Muhyiddin dalam reaksi spontannya menolak dakwaan Anwar bahawa ia adalah gabungan politik terkaya.

Bekas perdana menteri itu juga berkata PN hanyalah sebuah gabungan baharu yang tidak mempunyai banyak sumber.

Sebelum ini, Ketua PH Melaka Adly Zahari juga berkata gabungan itu akan melancarkan siasatan terhadap dakwaan kerajaan Presiden Bersatu Muhyiddin membelanjakan RM500 bilion semasa pandemik Covid-19, jika ia memenangi pilihan raya umum. Mk

Siasat sumber dana Muhyiddin, SPRM digesa


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Agama, bangsa tak patut jadi isu dalam penubuhan kerajaan – Johari

Agong cadang kerajaan perpaduan PH-PN, Anwar setuju Muhyiddin tolak

Bakal pengantin ‘dirasuk’ roh, menari tarian Jawa

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker