BN, PN, PH dan GTA, antara tawaran dan janji PRU-15 untuk menangi hati pengundi

SHAH ALAM – Bahang Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) semakin dirasai apabila rata-rata parti yang bertanding mula mengemukakan tawaran masing-masing sebagai satu strategi memenangi hati pengundi.

Gabungan parti utama seperti BN, Pakatan Harapan (PH), Perikatan Nasional (PN) dan Gerakan Tanah Air (GTA) menggunakan pelbagai platform seperti program turun padang, ceramah dan sidang media bagi memastikan maklumat tersebut sampai kepada para pengundi di peringkat bawah.

Menurut Pengerusi BN, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, beliau sekali lagi menegaskan bahawa Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob kekal sebagai ‘poster boy’ dan calon Perdana Menteri.

Selain itu, Ismail Sabri juga telah memaklumkan akan merealisasikan segala inisiatif dan bantuan yang telah diumumkan sewaktu pembentangan Bajet 2023 jika parti itu mendapat mandat rakyat.

Penyandang kerusi Parlimen Bera itu berjanji akan terus merancang dan melaksanakan pelbagai inisiatif bagi kemakmuran seluruh Keluarga Malaysia yang terjejas akibat krisis global menerusi agensi-agensi kerajaan.

Terbaru, Ismail Sabri mengumumkan akan melupuskan semua hutang lapuk projek Felcra Berhad membabitkan kos sebanyak RM233.8 juta dan pada Khamis berjanji akan meluluskan permohonan penjaja serta peniaga kecil untuk menambah baik perniagaan.

Bagi PH pula, mereka memuktamadkan Pengerusinya, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon Perdana Menteri sekiranya memenangi PRU15.

Anwar pada Kovensyen Harapan yang berlangsung pada Khamis menyatakan kesediaan untuk dipotong gaji dan elaun sebagai Perdana Menteri dan turut memberi jaminan pengurangan gaji itu turut melibatkan ahli kabinet kalangan menteri.

Sementara itu Setiausaha Agung PH, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail memberi gambaran bahawa manifeso PH memberi fokus kepada isu-isu dekat dengan rakyat.

Manakala PN pula mengemukakan tawaran mereka seperti komitmen membentuk sebuah kerajaan bebas rasuah dan bersih melalui PRU15.

Pengerusinya, Tan Sri Muhyiddin Yassin juga berjanji untuk membela nasib peneroka Felda dan memberi komitmen tiada pilih kasih terhadap semua kaum di negara ini.

PN turut akan membentangkan Bajet 2023 yang lebih baik jika memenangi PRU15.

Pada Himpunan Penyatuan Ummah Sambutan 32 Tahun Pentadbiran Membangun Bersama Islam di Kota Bharu pada Jumaat, bekas Perdana Menteri itu berikrar akan membayar royalti minyak kepada Kelantan seandainya berjaya membentuk kerajaan.

Pengerusi Penaja GTA, Tun Dr Mahathir Mohamad pula bersedia meneruskan Bajet 2023 yang telah dibentangkan sebelum dan menambahbaik bantuan untuk rakyat jika menang selepas ini.

Beliau turut memberi tawaran khususnya kepada pengundi Melayu sama ada mahu memilih pemimpin yang terlibat dengan jenayah atau bebas daripada perbuatan itu kerana tahu kaum itu ingin diperintah oleh kerajaan yang majoritinya adalah Melayu.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Rumah tangga Sakinah, Michael telah berakhir?

Tragedi Berdarah: Kakak baling pisau bunuh adik angkara berebut tempat duduk

Jiran samseng undang kecaman warga maya [VIDEO]

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker