Takut hilang jawatan PRU awal, ini jawapan mereka

 

Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu, Saifuddin Abdullah, menafikan takut kehilangan jawatan menjadi punca parti itu dan Bersatu menolak cadangan pilihan raya umum (PRU) diadakan tahun ini.

Sebaliknya kata pengerusi Perikatan Nasional (PN) Pahang itu, kebimbangan mereka kepada kemungkinan masalah cuaca seperti banjir dan hujan lebat mendorong ketetapan itu dibuat.



Tambahan pula, katanya, ramalan Jabatan Meteorologi Malaysia menunjukkan ada kemungkinan berlaku banjir pada hujung tahun ini.

“Kami menteri-menteri Bersatu dan PAS tak ada isu jawatan sebab jawatan ini hanya sementara, dan ia bukan milik kami pun, sebaliknya hak parti.

“Kami ini wakil parti saja, jadi kalau parti kata jadi, jadilah (menteri).

“Pada kami, kami tidak pernah bincang pun soal jawatan,” katanya pada sidang media di Kuantan, hari ini.



Sebelum ini, Presiden Umno, Ahmad Ahmad Zahid Hamidi, menyifatkan tindakan 12 menteri PN menulis surat kepada Yang di-Pertuan Agong untuk memohon tiada PRU diadakan tahun ini kerana takut kehilangan jawatan dan kuasa.

Ahmad Zahid mendakwa, anggota kabinet dari PN itu bimbang akan dihukum pengundi sendiri berikutan ada dalam kalangan mereka sebelum ini bertindak melompat parti.

Menurut Safudin, ketika ini Bersatu sudah menyatakan pendirian untuk menolak PRU diadakan dalam masa terdekat, dan pendirian sama diambil PAS.

“Begitu juga dengan Pakatan Harapan (PH), mereka setuju PRU diadakan tahun depan, jadi sekarang ini tinggal siapa lagi yang bersungguh-sungguh tetap mahukan PRU15 ketika banjir?” katanya.



Tambah ahli parlimen Indera Mahkota itu, PRU sepatutnya dilakukan ketika rakyat selamat dan negara pula berada dalam keadaan aman serta tidak terbeban dengan isu seperti banjir.

Katanya, pemilihan tarikh untuk PRU ke-15 juga perlu dilakukan dengan berhati-hati supaya tidak merosakkan semangat anak muda yang dikategorikan sebagai pengundi kali pertama untuk menggalakkan mereka keluar mengundi.

“Kalau boleh saya nak tanya anak muda, Undi18 dan pengundi kali pertama: bila mereka mahu PRU diadakan.

“Kita mahu semua dapat keluar mengundi beramai-ramai, barulah dinamakan demokrasi yang sihat,” kata menteri luar itu lagi.



 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929



CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




Wanita ‘korek’ bayi dari perut ibu berdepan hukuman mati

Lelaki panik tangan misteri muncul bawah pintu tandas awam

Pemuda cekik saudara sendiri, gantung mayat pada paip

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker