Perbicaraan Ebit Lew jadi sesi bertikam lidah

Perbicaraan Ebit Lew jadi sesi bertikam lidah

Perbicaraan kes gangguan seksual melibatkan pendakwah bebas, Ebit Lew hari ini bertukar menjadi pertikaman lidah ketika pemeriksaan utama bagi saksi kelapan dilakukan.

Menurut laporan, ia berlaku apabila pendakwaan mahu mengambil keterangan saksi berkenaan, Inspektor Yip Chang Ching, Juruanalisis Unit Siasatan Jenayah Komputer, Makmal Forensik Polis Diraja Malaysia (PDRM) tentang laporan LGMS.

Pihak pembelaan membantah pertanyaan Timbalan Pendakwa Raya, Zahida Zakaria mengenai kemungkinan untuk membuat pemeriksaan utama laporan tersebut.

Elly undur diri dari GV10

Peguam yang mewakili tertuduh, Ram Singh memberitahu mahkamah pihak pembelaan berpandangan segala kandungan berkaitan cakera video digital (DVD-R) dan pemacu kilat yang akan diberi keterangan oleh saksi kelapan perlu dikaji terlebih dahulu.

Berikan kami tempoh untuk kaji DVD-R dan pemacu kilat dan segala yang berkaitan dengan IDD-2 kerana sumber membabitkan semua barang kes berkenaan diperoleh daripada LGMS.

Mahu LGMS yang jelaskan tentang laporan, bukan saksi ke-8
LGMS adalah syarikat penyedia perkhidmatan keselamatan siber profesional yang menganalisi data digital. Pihak pembelaan turut berkata pertanyaan oleh pihak pendakwaan itu patut dikemukakan pada perbicaraan berikutnya.

Tambahnya, laporan siasatan forensik digital (IDD-2) yang disediakan pakar daripada LGMS dan orang yang terbaik untuk menjelaskan tentang laporan tersebut adalah syarikat itu sendiri, bukannya saksi kelapan.

Difahamkan, saksi kelapan bukanlah orang yang mengekstrak cakera keras daripada LGMS kepada cakera keras PDRM jadi menurut mereka tiada keperluan saksi kelapan memberikan keterangan.

Majistret Nur Asyraf Zolhani kemudian memutuskan perbicaraan tidak akan diteruskan dengan saksi kelapan sehingga masa yang mencukupi diberikan kepada pihak pembelaan untuk mengkaji kandungan pemacu kilat.

Perbicaraan Ebit Lew jadi sesi bertikam lidah

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Diva AA bidas Diana – “Cakap saja kau dah stim tang Farid”

Engku Emran bercerai, nama Erra Fazira kena petik

Jika kepala tak betul, ekor pun tak betul – TMJ

GV10: Tak dapat Mamat sebab dia di tempat paling tinggi – Nabil

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker