Aspirasi Rendah Karbon 2040 dijangka tingkat KDNK RM13 bilion – Ismail

Aspirasi Rendah Karbon 2040 dijangka tingkat KDNK RM13 bilion – Ismail

PELAKSANAAN Asprasi Renda Karbon 2040 secara holistik dijangka dapat meningkatkan purata Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebanyak RM13 bilion setahun.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, pelaksanaan aspirasi itu juga malah dijangka dapat mewujudkan lebih 207,000 peluang pekerjaan baharu.

Menurutnya, beliau percaya inisiatif itu dapat membantu mencapai aspirasi negara pada 2050 bagi menghadapi trend yang berlaku dalam peralihan tenaga.

“Dasar Tenaga Negara (DTN) 2022-2040 yang dilancarkan hari ini menetapkan sasaran khusus bagi sektor tenaga, iaitu Aspirasi Negara Rendah Karbon 2040.

“Melalui inisiatif ini, sektor tenaga negara bakal membuka lembaran baharu selari di peringkat dunia yang menyaksikan munculnya sektor-sektor baharu.

“Antaranya, mobiliti rendah karbon melalui penggunaan EV, serta penjanaan dan penyimpanan sumber tenaga baharu seperti hidrogen dan tenaga berasaskan bio,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam majlis pelancaran Dasar Tenaga Negara (DTN) 2022-2040 hari ini.

Baca lagi: BN konsisten wujud bangsa Malaysia apatah lagi jika Ismail Sabri meneruskan tugas sebagai PM – Zahid

Mengulas lanjut, Perdana Menteri berkata, kerajaan bersetuju menubuhkan Majlis Tenaga Negara bagi menerajui hala tuju peringkat tertinggi.

Katanya, hal itu adalah untuk membuat keputusan strategik berkaitan sektor tenaga memandangkan strategi dan pelan tindakan DTN merentasi pelbagai sektor dan pihak berkepentingan.

Jelasnya, beliau akan mempengerusikan Majlis Tenaga Negara itu bagi memastikan inisiatif DTN dilaksanakan secara berkesan oleh kementerian dan agensi bertanggungjawab berdasarkan akauntabiliti dan peranan masing-masing.

“DTN merupakan living document yang dikemas kini setiap tiga tahun dengan semakan dan pertimbangan dilakukan MTN.

“Ini selari dengan kemajuan teknologi, tahap pencapaian sosioekonomi negara dan keseimbangan trilema tenaga semasa,” katanya. Utv

Aspirasi Rendah Karbon 2040 dijangka tingkat KDNK RM13 bilion – Ismail


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Rupanya Dah Kahwin Ibu Anak Tujuh

Mazhab Amerika Ke Yuna?

Yazmin Aziz dan kekasih, cuti sama-sama, bilik asing-asing ke?

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker