BN boleh bentuk kerajaan jika menang 16 kerusi Parlimen Perak – Tok Mat

BN boleh bentuk kerajaan jika menang 16 kerusi Parlimen Perak – Tok Mat

Barisan Nasional (BN) boleh menubuhkan kerajaan persekutuan selepas pilihan raya umum ke-15 (PRU15), jika memenangi 16 kerusi Parlimen di Perak, kata Timbalan Pengerusinya, Mohamad Hasan.

“Kami sudah buat pengiraan, BN boleh bentuk kerajaan selepas PRU15 jika kita menang kerusi ini,” katanya menurut Malay Mail.

Mohamad lebih dikenali sebagai Tok Mat berkata, 11 daripada 16 kerusi itu kini disandang parti komponen BN.

Katanya, “tugas berat” untuk mempertahankan 11 kerusi itu sudah diberikan kepada Menteri Besar Perak, Saarani Mohamad dan pasukannya.

Beliau berkata, BN turut menyasarkan untuk memenangi 36 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Perak, termasuk 27 kerusi yang kini disandang wakil Umno, dan menubuhkan kerajaan negeri.

“Kami perlu mempertahankan 27 kerusi ini dan menang sembilan lagi. Jika kami menang semuanya, kami akan mempunyai majoriti stabil di DUN.”

Terdahulu, ketika melancarkan jentera pilihan raya BN Perak di sebuah hotel di Ipoh, Mohamad menggesa ahli BN mengutamakan kemenangan dalam PRU15 dengan mengetepikan perselisihan faham serta kepentingan peribadi.

Katanya, Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob sedang menunggu isyarat daripada parti komponen BN bagi memutuskan sama ada mereka sudah bersedia untuk PRU15 kerana “tiada gunanya” gabungan itu menghadapi pilihan raya, melainkan ia sudah bersedia.

“Menang adalah satu-satunya keutamaan kami. Kami tiada pilihan lain kecuali untuk menang.” FMT

BN boleh bentuk kerajaan jika menang 16 kerusi Parlimen Perak – Tok Mat


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Apa jadi dengan kertas siasatan Hakim Nazlan?

Najib lafaz sumpah laknat

Keikhlasan dibayar pengkhianatan – Najib Razak

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker