Lelaki jual donat 10 sen sebiji seronok niaga sambil sedekah

PETALING JAYA: “Saya suka tengok orang susah pun boleh beli donat ini,” itulah yang diucapkan oleh seorang peniaga yang hanya menjual donat dengan harga yang amat murah iaitu 10 sen sebiji, di kala ramai peniaga berlumba-lumba menaikkan harga jualan.

Menurut Idham Syafiq Darmilus, 34, jualan donat adalah pendapatan sampingan dan niatnya berniaga bukanlah semata-mata mahu mengejar keuntungan, sebaliknya lebih kepada mahu membantu golongan yang susah agar dapat merasai nikmat membeli.

“Sebenarnya tujuan saya bukan nak mencari untung sangat tetapi lebih kepada keberkatan. Saya pun dari golongan B40, bila tengok orang susah yang anak ramai pun mampu beli donat saya, saya sukalah sebab ini juga cara saya nak bantu orang,” katanya kepada FMT.

Katanya lagi, meskipun ramai pelanggan terkejut dia menjual dengan harga yang begitu murah malah ada juga yang menyarankan dia menaikkan harga, namun Idham masih mahu mengekalkan harga yang sama sejak mula berniaga pada 2016.

Idham Syafiq Darmilus mula berniaga pada jam 9 malam, dan hampir setiap hari habis menjualnya dalam masa 30 minit saja.

“Saya dah jual donat 10 sen sejak 2016 sampai sekarang masih kekalkan harga sama, saiz sama tak berubah. Ada juga pelanggan tanya kenapa murah sangat, kenapa tak jual 5 seringgit tetapi saya kekalkan harga sama,” ujarnya.

Bercerita lanjut, Idham berkata pada awalnya dia menjual donat bersama isteri di Dungun, namun selepas mendapat kerja sebagai tukang masak di sebuah kedai makan di Kuala Terengganu dia terpaksa berjauhan dengan keluarga dan mula berniaga sendiri.

Idham Syafiq Darmilus.

Ujar Idham, dia belajar membuat donat mengikut resepi isterinya, justeru selepas habis bekerja pukul 7 malam, dia akan membuat donat dan pada pukul 9 dia mula menjual. Menurutnya, hampir setiap hari jualan habis dalam masa 30 minit sahaja.

“Selepas habis kerja di kedai makan dalam pukul 7, lepas Maghrib saya mula buat donat dalam 2kg, lepas berjual depan Maybank Kuala Terengganu tu, Alhamdulillah setiap hari jualan habis, dalam setengah jam sahaja dah habis orang beli,” tambahnya.

Kata bapa kepada lima orang cahaya mata ini, meskipun keluarganya juga susah ditambah dengan kos sara hidup yang makin tinggi, tetapi hasil jualan donat 10 sen itu sedikit sebanyak banyak membantu dia menyara keluarga.

Bapa lima anak itu berkata, hasil jualan donat 10 sen itu sedikit sebanyak banyak membantunya menyara keluarga.

“Walaupun saya kekalkan harga 10 sen masih ada untung, pulang modal juga dan boleh lagi bantu tampung belanja kami anak-beranak.”

Tambahnya, dia juga memasang impian untuk mengembangkan perniagaan selain mengucapkan terima kasih kepada orang ramai yang menyokong perniagaannya.

Sebelum ini, kisah Idham menjual donat tular di media sosial, rata-rata warganet kagum melihat masih ada lagi peniaga menjual kuih dengan harga 10 sen dimana jarang sekali kita lihat lebih-lebih lagi pada zaman inflasi ini.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Ketua polis trafik mengamuk dakwa petugas media sentuh punggung isteri

Nabil Terduduk Tiket Konsert Billie Eilish ‘Burn’ Hampir RM3,000 (Video)

MYDIN Sambut Ulang Tahun Ke-65 Dengan Promosi Serendah 65 Sen

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker