Ulama kontroversi dibebaskan dengan parol

Ulama kontroversi dibebaskan dengan parol

Ulama Islam Indonesia yang kontroversi, Rizieq Shihab, dibebaskan dari penjara dengan parol hari ini, lebih setahun selepas dijatuhkan hukuman dan lebih awal daripada jangkaan, seorang pegawai kerajaan mengesahkan.

Tokoh ulama dan rohaniah Barisan Pembela Islam (FPI) yang kini diharamkan dijatuhi hukuman penjara empat tahun pada Jun tahun lalu kerana melanggar undang-undang kuarantin Indonesia dan menyebarkan berita palsu semasa wabak COVID-19.

Rizieq didapati bersalah melanggar sekatan coronavirus apabila mengadakan dan menghadiri beberapa acara besar-besaran semasa kemuncak wabak COVID-19, termasuk perkahwinan anak perempuannya.

Dalam satu kenyataan bertulis hari ini, Pegawai di jabatan penjara negara itu, Rika Aprianti, berkata bahawa Rizieq telah ditahan sejak Disember, 2020 dan oleh itu layak untuk parol.

“Pembebasannya adalah berdasarkan fakta bahawa dia telah memenuhi keperluan pentadbiran dan substantif yang diperlukan untuk mendapatkan pengampunan,” katanya.

Di negara majoriti Islam terbesar di dunia, Rizieq telah menjadi tokoh politik yang polarisasi.

Pendakwah terkenal itu berada di barisan hadapan protes besar-besaran pada 2016 untuk menjatuhkan gabenor Kristian Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama, yang mencetuskan kebimbangan mengenai pengislaman politik Indonesia yang sebahagian besarnya sekular dan pluralistik.

Menghadapi tuduhan pornografi dan menghina ideologi negara, Rizieq melarikan diri ke Arab Saudi pada 2017 di mana dia meletakkan dirinya dalam buangan yang dikenakan sendiri.

Penyokongnya mendakwa tuduhan itu bermotifkan politik dan kemudiannya digugurkan sekembalinya ke Indonesia pada 2020.

Organisasinya, FPI, diharamkan pada 2020 selepas kerajaan mengisytiharkan ia menimbulkan ancaman kepada ideologi kebangsaan negara, tetapi Rizieq tetap popular dalam kalangan beberapa konservatif Islam. BH

Ulama kontroversi dibebaskan dengan parol


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Tukang Rumah Solat Tengah Panas, Pasangan Bukan Islam Terus Belikan Kanopi

Resepi Durian Yang Wajib Cuba

Parcel Apa Yang Bergetar Tu? (Video)

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker