Terkedu Melihat Bumbung Rumah Melintang Di Jalan Raya

 

Terkedu Melihat Bumbung Rumah Melintang Di Jalan Raya

Jitra: “Tak pernah berlaku ribut seteruk ini apabila banyak bumbung rumah berterbangan sehingga ada yang melintang di atas jalan raya.



“Selain itu, banyak pokok di tepi jalan pula tumbang tapi syukurlah tiada mangsa ketika itu,” kata Ahmad Shukri Deris, 54.

Menurut Ahmad Shukri, dalam kejadian 4.30 petang itu, dia melalui kawasan Sungai Korok, dekat sini dengan menunggang motosikal dan sebaik hujan lebat, dia terus memberhentikan motosikalnya di sebuah kedai makan kerana bimbang keadaan jalan licin.

Katanya, tidak lama kemudian dia terdengar deruan angin kencang sebelum ternampak beberapa pokok tumbang.

“Saya hanya mampu berdoa supaya hujan dan angin berhenti tetapi keadaan lebih teruk apabila ada bumbung rumah penduduk berterbangan di atas jalan raya,” katanya ketika dihubungi hari ini.



Kejadian itu menyebabkan pengguna jalan raya dari Air Hitam ke Pekan Jitra tidak dapat melalui kawasan itu dan terpaksa menggunakan alternatif lain untuk meneruskan perjalanan.

Berikutan itu, pasukan penyelamat dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Jitra dan Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Daerah Kubang Pasu tiba di lokasi untuk melakukan tugas memotong dahan pokok yang tumbang bagi mengelakkan kesesakan.

Kawasan terjejas akibat dilanda ribut itu ialah Kampung Bata, Kampung Malau, Kampung Sampang di Mukim Malau, Kampung Permatang Kerpan di Mukim Jerlun.

Selain itu, Kampung Sungai Korok di Jitra, Kampung Padang Pekan di Mukim Naga dan Kampung Permatang Pinang di Mukim Jeram.



Penolong Pengarah Bahagian Operasi Kebombaan dan Penyelamat, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Kedah Mohamadul Ehsan Mohd Zain berkata, sepasukan anggotanya dari BBP Jitra tiba di lokasi di Sungai Korok untuk membantu khidmat khas pokok tumbang.

“Kerja pembersihan dijalankan dengan Pasukan Bomba Sukarela (PBS) Ayer Itam dan orang awam.

“Operasi tamat sepenuhnya 7.23 malam,” katanya.-HM

Terkedu Melihat Bumbung Rumah Melintang Di Jalan Raya



Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Mahkamah dimaklumkan Adun Gombak Setia minta izin bila mahu ‘main’



Jawatan MP Ampang Zuraida Sebagai MPT Bersatu Tergugur Serta-Merta – Hamzah

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker