Sri Ram ketuai rayuan dalam kes basikal lajak

Sri Ram ketuai rayuan dalam kes basikal lajak

Bekas hakim Mahkamah Persekutuan Gopal Sri Ram akan mengetuai barisan peguam untuk mewakili kerani wanita yang dijatuhi hukuman penjara enam tahun dan denda RM6,000 atas kesalahan memandu secara melulu sehingga menyebabkan kematian lapan remaja berbasikal lajak, lima tahun lalu.

Peguam Harvinderjit Singh yang akan hadir bersama Sri Ram, berkata kerani terbabit, Sam Ke Ting, memuktamadkan pelantikan itu hari ini.



“Dia bertemu Sri Ram di pejabatnya hari ini dan beliau telah bersetuju untuk mengendalikan rayuan untuknya,” kata Harvinderjit, yang turut hadir pada pertemuan itu.

Katanya, peguam, Faizal Mokhtar, yang mewakili Sam, 27, di Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan untuk mendapatkan kebenaran merayu, akan menyertai barisan terbabit.

Harvinderjit berkata, beliau akan memaklumkan Timbalan Pendaftar Mahkamah Rayuan Khairi Haron pada prosiding dalam talian mengenai pelantikan mereka dan supaya rekod rayuan disediakan sebagai persediaan kes itu.

“Kita perlu memfailkan petisyen rayuan (di mana Mahkamah Tinggi telah terkhilaf) dan jika perlu, bagi menambah persoalan undang-undang untuk dihujahkan semasa rayuan,” katanya kepada FMT.



Pada 18 April, mahkamah membenarkan permohonan Sam untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman penjara dan denda yang dijatuhkan oleh Mahkamah Tinggi Johor Bahru pada 13 April dan membebaskannya dengan ikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin sementara menunggu pendengaran rayuannya.

Hakim Mahkamah Tinggi Abu Bakar Katar yang menjatuhkan hukuman penjara dan denda ke atas Sam, turut memerintahkan dia dipenjara enam bulan jika gagal membayar denda itu, dan larangan memandu selama tiga tahun selepas tamat tempoh penjara.

Mahkamah menjatuhkan keputusan itu selepas membenarkan rayuan pihak pendakwaan untuk mengetepikan keputusan mahkamah majistret di Johor Bahru pada 10 Okt tahun lalu untuk membebaskan dan membebaskan Sam.

Sam yang berusia 22 tahun ketika kejadian itu, didakwa melakukan kesalahan itu di Jalan Lingkaran Dalam, Johor Bahru, jam 3.20 pagi pada 18 Feb 2017.



Lapan remaja yang maut dalam kejadian itu adalah Azrie Danish Zulkefli, 14; Shahrul Izzwan Azzuraimie, 14; Firdauz Danish Mohd Azhar, 16; Fauzan Halmijan, 13; Azhar Amir, 16; Harith Iskandar Abdullah, 14; Shahrul Nizam Marudin, 14; dan Haizad Kasrin, 16. FMT

Sri Ram ketuai rayuan dalam kes basikal lajak


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




‘DINA’, ‘MIRA’ dan ‘J3H3’ disita

Misteri duit syiling timbul di permukaan tanah



Hilang ibu bapa berselang 12 jam di Aidilfitri

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker