Elak Gemuk Mendadak! Makan Dalam Piring Kecil Antara Cara Kawal Nafsu Makan Di Aidilfitri

Elak Gemuk Mendadak! Makan Dalam Piring Kecil Antara Cara Kawal Nafsu Makan Di Aidilfitri

HARI raya adalah peluang untuk kita menikmati pelbagai juadah enak seperti lemang, rendang, ketupat, soto ayam, lontong, mi kari dan aneka biskut raya.

Namun bagaimana hendak mengawal pemakanan sedang nafsu sedang membuak-buak minta disuapkan juadah yang enak?

Makanlah secara sederhana ketika hari raya.

Tidak hanya itu, ramai yang lebih banyak minum air berbanding makan ketika berbuka puasa kerana ingin menghilangkan rasa dahaga.

Namun siapa boleh tahan dengan aroma pelbagai juadah menyelarakan dan ia mampu menggugat iman seseorang! Mustahil kita hanya boleh tengok sahaja tanpa menikmatinya.

Makan tidak salah tetapi kita harus bijak mengawal pengambilan kalori agar berat badan tidak mendadak naik selain terhindar daripada sebarang penyakit seperti darah tinggi dan diabetes.

Berikut merupakan tip untuk menjaga pemakanan ketika musim perayaan, apatah lagi banyak undangan rumah terbuka perlu dipenuhi!

1. Makanan bersantan

Pada dasarnya, santan tidak mengandungi kolesterol namun apabila makanan bersantan sering dipanaskan berulang kali ia akan membentuk lapisan minyak.

Kadar minyak yang terbentuk itu akan menjadikan ia lemak tepu dan menghasilkan kolesterol jahat dalam badan.

Sebaik-baiknya masak santan dalam tempoh yang lama atau masukkan bahan itu pada akhir masakan. Jangan makan kuah bersantan berlebihan dan makan dalam bahagian kecil.

2. Makanan berlemak

Apa sahaja juadah Aidilfitri yang tidak berlemak? Hampir semuanya tinggi dengan lemak dan kalori. Bagi mengelakkan pengambilan lemak berlebihan, tambahkan sayur-sayuran atau ulam-ulaman dalam diet sebagai sumber serat.

3. Manisan, kuih-muih

Biskut raya adalah hidangan yang cukup sebati ketika hari raya. Itu belum termasuk pelbagai jenis kek dan minuman yang tinggi kandungan gula.

Hidangan ini yang diperbuat daripada tepung dan gula mempunyai kandungan karbohidrat. Jadi apabila tenaga dalam badan tidak digunakan, ia akan disimpan sebagai lemak dan akhirnya boleh meningkatkan risiko diabetes.

Boleh makan tetapi apa kata gunakan piring yang kecil untuk mengajar diri agar tidak makan berlebihan. Nak lebih selamat, jauhkan diri daripada balang kuih raya!

Elak Gemuk Mendadak! Makan Dalam Piring Kecil Antara Cara Kawal Nafsu Makan Di Aidilfitri

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


‘DINA’, ‘MIRA’ dan ‘J3H3’ disita

Misteri duit syiling timbul di permukaan tanah

Hilang ibu bapa berselang 12 jam di Aidilfitri

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker