Zahidi setuju batalkan sahaja MoU, segerakan PRU-15

KANGAR: Memorandum persefahaman (MoU) kerajaan dengan pembangkang lebih baik dibatalkan seterusnya segera diadakan Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15).

Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Zahidi Zainul Abidin berkata, hal demikian apabila dalam kalangan ahli Parlimen kerajaan sendiri dilihat sengaja tidak hadir ketika sesi pengundian di Parlimen baru-baru ini.

Zahidi berkata, pihaknya mendapat maklumat ada kumpulan dari kerajaan dalam kalangan UMNO sendiri sengaja tidak hadir ketika sesi pengundian usul lanjutan tempoh kuat kuasa Subseksyen 4(5) Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) di Parlimen sekali gus menyebabkan usul kerajaan itu tewas.



Katanya, tindakan tersebut menunjukkan mereka tidak bersetuju dengan usul yang dibawa Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainuddin daripada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) itu.

“Dapat dilihat yang sengaja (ahli Parlimen) tidak hadir pun ada kononnya tidak setuju ngan Bersatu dan antaranya Presiden (UMNO) sendiri pun tidak hadir.

“Apabila berlaku keadaan seperti itu, lebih baik bubar sahaja (Parlimen) memandangkan dalam sama-sama kerajaan pun tidak bersetuju.

“Untuk kebaikan kerajaan dan negara sendiri segerakan sahaja PRU-15. Apabila berlaku situasi seperti ini, keyakinan pelabur pun kurang, politik juga tidak stabil. Kalau tidak ada kestabilan, tidak ada pelabur yang ingin melabur di negara kita,” katanya di sini hari ini.



Pada Rabu lalu, kerajaan melalui Kementerian Dalam Negeri gagal mendapatkan sokongan ahli Dewan Rakyat untuk melanjutkan tempoh kuat kuasa subseksyen 4(5) Akta SOSMA selama lima tahun lagi dan mengekalkan tempoh tahanan selama 28 hari kerana 86 ahli Parlimen tidak bersetuju berbanding 84 bersetuju.

Pun begitu, keesokannya, keputusan undian bagi yang menyokong usul itu dipinda kepada 85 dan 49 ahli Parlimen tidak hadir setelah berlaku kekhilafan, namun ia tidak mengubah kemenangan memihak kepada pembangkang.

Daripada jumlah wakil rakyat yang tidak hadir, seramai 31 ahli Parlimen kerajaan ponteng sebelum undian dimulakan, antaranya ialah Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi (BN-Bagan Datuk); Datuk Seri Najib Tun Razak (BN-Pekan); Datuk Seri Ahmad Maslan (BN-Pontian); Datuk Seri Tengku Adnan Mansor (BN-Putrajaya) dan Datuk Seri Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan).

Tambah Zahidi yang juga Ketua UMNO Bahagian Padang Besar, hasrat untuk menyegerakan PRU-15 juga selaras dengan kehendak perwakilan yang disampaikan dalam Perhimpunan Agung UMNO baru-baru ini.



 

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);



KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Proton Preve bakal diganti model baru

Wulan Guritno berani berbikini



Pendakwa kemuka 2 tuduhan pindaan terhadap Syed Saddiq

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker