Suka Sangat Tahan Bersin? Salah Satu Kesannya Adalah Gegendang Telinga Mudah Rosak

Suka Sangat Tahan Bersin? Salah Satu Kesannya Adalah Gegendang Telinga Mudah Rosak

BERSIN merupakan salah satu perkara semula jadi yang biasa berlaku pada manusia sebagai cara tubuh untuk mengeluarkan bakteria, debu dan kotoran lain daripada hidung dan tekak.

Ketika seseorang itu bersin, semburan yang keluar biasanya sangat kuat malah mengeluarkan bunyi yang kuat dan biasanya akan berlaku beberapa kali.

Bagaimanapun ketika hendak bersin terutamanya di tempat awam, ramai yang cuba menahan kerana bimbang akan menyebabkan orang di sekeliling tidak selesa.

Apatah lagi ketika pandemik, ramai lebih berhati-hati untuk bersin kerana bimbang cecair yang keluar ketika bersin akan menyebabkan jangkitan kepada orang lain.

Menurut kajian dilakukan American Journal of Rhinology & Allergy, menahan bersin memberi tekanan sebanyak 20 kali lebih besar berbanding melepaskannya.

Perkara ini boleh memberikan kesan tidak baik kepada kesihatan seseorang termasuklah;

1. Sakit dada

Menahan bersin boleh menyebabkan rasa tidak selesa pada bahagian dada kerana ia menekan bahagian diafragma dan otot di dada yang membantu seseorang bernafas.

Tidak hanya itu, ketika seseorang menahan bersin, ia juga akan memberi tekanan kepada tulang rusuk.

2. Gegendang telinga rosak

Meskipun jarang berlaku, tetapi tabiat itu boleh memberi kesan kepada gegendang telinga memandangkan hidung dan telinga terhubung melalui saluran eustaschius.

Ketika menahan bersin, ada kemungkinan terjadi peningkatan tekanan di hidung yang kemudian mengalir ke telinga melalui saluran tersebut yang boleh menyebabkan trauma kepada telinga anda.

3. Jangkitan telinga

Ketika seseorang mengalami demam, bersin boleh menyebabkan virus atau bakteria yang ditahan keluar akan mengalir ke bahagian telinga melalui saluran eustachius dan menyebabkan jangkitan telinga.

4. Masalah pembuluh darah

Bersin boleh mengeluarkan banyak tekanan dan ketika berusaha menahan bersin, perkara ini boleh menyebabkan masalah pembuluh darah pada bahagian mata, hidung dan gegendang telinga.

5. Masalah lain

Pada 2015, sebuah laporan menunjukkan tabiat menahan bersin boleh menyebabkan keretakan tulang di bahagian tekak namun keadaan ini jarang sekali terjadi.

Atas sebab itu, jangan sesekali cuba menahan bersin dan lepaskan agar tidak memberi kesan kepada kesihatan.

Suka Sangat Tahan Bersin? Salah Satu Kesannya Adalah Gegendang Telinga Mudah Rosak

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Proton Preve bakal diganti model baru

Wulan Guritno berani berbikini

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker