59 dewan perniagaan gesa negeri buka semula perniagaan

Sebanyak 59 dewan perniagaan dan persatuan industri tampil menyokong keputusan Putrajaya melaksanakan perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) susulan debat berkait keengganan beberapa kerajaan negeri membenarkan perniagaan beroperasi semula.

Dalam kenyataan bersama, pengerusi persatuan terbabit menggesa kerajaan negeri akur keputusan kerajaan pusat supaya menggerakkan semula ekonomi dengan berkata, rantaian perbekalan adalah saling berkait antara negeri.

Mereka menyuarakan keyakinan bahawa keputusan Putrajaya diambil berdasarkan data tepat dan pertimbangan mendalam berkaitan kepentingan awam dengan kesihatan ekonomi.

Perniagaan dan industri adalah sisi penting ekonomi dan kesejahteraan awam Malaysia dan mesti dibenarkan berfungsi tanpa gangguan, katanya.

“Kita perlu selamatkan berjuta-juta pekerjaan dan menjamin kelangsungan perniagaan dari sekarang.

“Namun kita hanya boleh melakukannya sekiranya semua pihak bersatu dan mengambil langkah tepat dalam menjamin penerusan perniagaan dan melindungi kesejahteraan rakyat.”

Mereka berkata, firma tidak lagi mampu ditutup kerana mereka perlu menunaikan obligasi kewangan masing-masing, selain menambah bahawa ia juga untuk menjamin kehidupan orang ramai dengan memastikan mereka terus mempunyai pekerjaan.

Ia berkata, mereka komited dalam memastikan prosedur operasi standard (SOP) industri dipatuhi dan menjamin kesihatan serta keselamatan pekerja.

FMT

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker