Disyaki seleweng hampir RM70,000 duit peneroka

PETALING JAYA: Penyelia sebuah tanah rancangan FELDA di Negeri Sembilan direman tujuh hari bermula hari ini kerana disyaki menggunakan wang bayaran kelapa sawit hampir RM70,000 yang sepatutnya dibayar kepada peneroka untuk dirinya.

Majistret Mohd Firdaus Saleh mengeluarkan perintah reman hingga 15 Feb selepas membenarkan permohonan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Negeri Sembilan.

Menurut laporan Berita Harian, suspek ditahan di sebuah pejabat FELDA di Bandar Sri Jempol 2 petang semalam.

Terdahulu, suspek tiba di pekarangan Kompleks Mahkamah Seremban kira-kira 9.30 pagi dengan memakai baju lokap SPRM berwarna jingga dan diiringi pegawai SPRM.

Menurut fakta kes, lelaki berusia 36 tahun yang bertugas sebagai pegawai pembayar di sebuah tanah rancangan FELDA itu disyaki menyalahgunakan kedudukannya untuk mendapatkan bayaran hasil kelapa sawit sebanyak RM69,137.32 bagi Sep 2020 untuk dirinya sedangkan wang terbabit perlu dibayar kepada peneroka di Jelebu.

Kesalahan disiasat mengikut Seksyen 23 Akta SPRM 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara tidak lebih 20 tahun dan denda lima kali nilai suapan atau RM10,000 atau mana-mana lebih tinggi.

Disyaki seleweng hampir RM70,000 duit peneroka


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Rakaman CCTV Detik-Detik Kenderaan Pelakon Vanessa Angel Kemalangan Viral [VIDEO]

Pendakwah Neraka Jahanam Yang Menyesatkan Manusia

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker