Pemilik Restoran Terkenal Didenda RM10k Guna Perkataan Halal Tanpa Perakuan

Pemilik Restoran Terkenal Didenda RM10k Guna Perkataan Halal Tanpa Perakuan

Sebab itulah kita sebagai orang Islam tak boleh main serbu jer kedai makan yang popular tanpa usul periksa. Asalkan tempat tu viral dan ada orang Islam makan, kita dah putuskan kedai tu halal sedangkan tidak.

Kami katakan begini sebab banyak tempat makan yang ambil kesempatan semata-mata nak tarik pelanggan beragama Islam. Terbaru, ia berlaku di Melaka dan Mahkamah Sesyen telah menjatuhkan hukuman denda RM10,000 ke atas pemilik kedai makan.

Pemilik kedai makan bernama Joanne To Mei Ting mengaku bersalah menggunakan perkataan halal tanpa pengakuan daripada Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) yang diletakkan di dalam buku menu.

Pihak berkuasa melakukan pemeriksaan di sebuah kafe di Kampung Pantai, Melaka pada 5 Mac tahun lalu. Kes seperti ini akan disiasat mengikut perintah 8 (a) Perintah Perihal Dagangan (Perakuan dan Penandaan Halal) 2011 dan boleh didenda maksimum RM100,000 atau penjara tidak melebihi 3 tahun atau kedua-duanya sekali.

Tetuduh yang tidak diwakili peguam bagaimanapun merayu agar hukuman ringan diberikan dengan alasan perlu menyara anak dan ibu sakit. Sinar

Pemilik Restoran Terkenal Didenda RM10k Guna Perkataan Halal Tanpa Perakuan


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Keluarga Pelakon Ezzaty Abdullah Ada Dalam Kereta Api Terbakar Di Kelantan, Dukung Nenek Sekali

Lelaki cedera dibelasah kekasih gelap isteri

Wanita dihimpit lelaki tunjuk kemaluan ketika menunggang motosikal [VIDEO]

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker