Korea Utara tidak serik, lancar peluru berpandu lagi

SEOUL – Korea Utara melancarkan peluru berpandu lagi yang merupakan ujian senjata pemusnah keempat oleh negara kuasa nuklear itu bulan ini, kata tentera Korea Selatan hari ini.

“Korea Utara membedil projektil tidak dikenali (peluru berpandu) ke Laut Timur,” kata

Ketua Staf-Staf Bersama di Seoul yang merujuk kepada Laut Jepun.



Pasukan pengawal pantai Jepun mengesahkan pelancaran itu.

“Korea Utara dipercayai melancarkan sebuah peluru berpandu balistik,” kata seorang jurucakap Pengawal Pantai tanpa memberikan butiran lanjut

Pelancaran itu adalah yang keempat oleh Pyongyang pada tahun ini.

Pada Jumaat lalu, Korea Utara membedil dua peluru berpandu taktikal pelancaran daripada kereta api. Pyongyang juga menguji dua misil hipersonik masing-masing pada 5 dan 11 Januari lalu.



Sebagai tindak balas terhadap ujian senjata Korea Utara, Amerika Syarikat (AS)  melaksanakan sekatan-sekatan baharu terhadap negara komunis itu pada minggu lalu yang dianggap oleh Pyongyang sebagai satu provokasi.

“Korea Utara mempunyai hak untuk mempertahankan diri,” kata seorang jurucakap kementerian luar kepada agensi berita rasmi KCNA.

Meskipun dikenakan sekatan ketat antarabangsa, Pyongyang meningkatkan usaha untuk memodenkan tenteranya dan enggan menerima tawaran AS untuk mengadakan rundingan. – AFP

Korea Utara tidak serik, lancar peluru berpandu lagi




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Rupa-rupanya Kamal Adli



Resepi Crab Rangoon Viral Gila

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker