Sebatian ganja halang jangkitan COVID-19 – Kajian

Sebatian ganja halang jangkitan COVID-19 – Kajian

OREGON: Sebatian ganja menghalang virus yang menyebabkan COVID-19 daripada menembusi sel manusia yang sihat, menurut kajian makmal yang diterbitkan dalam Journal of Nature Products.

Kedua-dua sebatian yang biasa ditemui dalam hem – dipanggil asid cannabigerolic, atau CBGA, dan asid cannabidiolic, atau CBDA – dikenal pasti semasa usaha pemeriksaan kimia sebagai berpotensi untuk memerangi coronavirus, kata penyelidik dari Oregon State University.



Dalam kajian itu, ia berpotensi untuk meningkatkan protein yang terdapat pada virus dan menyekat langkah yang digunakan oleh patogen untuk menjangkiti orang.

Penyelidik menguji kesan sebatian terhadap varian alfa dan beta virus di makmal.

Kajian itu tidak membabitkan pemberian suplemen kepada orang ramai atau membandingkan kadar jangkitan pada mereka yang menggunakan sebatian dengan mereka yang tidak.

Hem ialah sumber serat, makanan dan makanan haiwan, dan ekstrak biasanya ditambah kepada kosmetik, losyen badan, makanan tambahan dan makanan.



“Kompaun ini boleh diambil secara diminum dan mempunyai sejarah panjang penggunaan selamat pada manusia,” kata Richard van Breemen, seorang penyelidik dengan Pusat Inovasi Hemp Global Oregon State.

“Ia mempunyai potensi untuk mencegah serta merawat jangkitan oleh SARS-CoV-2,” katanya dalam satu kenyataan. BH

Sebatian ganja halang jangkitan COVID-19 – Kajian


Baca Artikel Menarik :



Layari Laman Facebook MYKMU</a


Kasut Nike Nabil Ahmad berharga RM12,000

Hakim berbogel di bilik isteri orang selepas minta izin solat



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker