Omar Siddiq anak watan pertama dilantik ketuai HSBC Bank Malaysia

Omar Siddiq anak watan pertama dilantik ketuai HSBC Bank Malaysia

HSBC Bank Malaysia mengumumkan pelantikan Omar Siddiq sebagai Ketua Pegawai Eksekutif baharunya.

Beliau menggantikan Stuart Milne, yang akan bersara pada akhir Mac 2022 selepas 40 tahun bersama dengan HSBC Group.

Omar adalah Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Perbankan Borong Kumpulan di CIMB Group Holdings Bhd.

Sebelum menyertai CIMB, beliau adalah Ketua Perbankan Borong Kumpulan di RHB Bank Bhd dan juga adalah bekas Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan di Malaysia Airlines.

Beliau juga menyandang jawatan dalam Bahagian Pelaburan di Khazanah Nasional Bhd dan adalah ahli pasukan pengurusan kanan yang memberi tumpuan kepada sektor penerbangan dan lapangan terbang.

Ketua Eksekutif Bersama HSBC Asia Pasifik, Surendra Rosha, berkata pihaknya mengalu-alukan Omar sebagai Ketua Pegawai Eksekutif bagi HSBC Bank Malaysia untuk menerajui kami fasa pertumbuhan selanjutnya.

Beliau berkata, Malaysia membentangkan peluang besar merentasi beberapa bidang tumpuan strategik utama HSBC, pertumbuhan di ASEAN, kewangan mampan dan inovasi digital.

“Pengalaman luas dan pengetahuan mendalam Omar mengenai pasaran tempatan bernilai apabila kami mengukuhkan operasi Malaysia kami untuk menyokong cita-cita pertumbuhan Asia kumpulan,” katanya dalam satu kenyataan.

Sementara itu, Omar berkata, beliau teruja untuk bekerja secara bersama pasukan pengurusan dan juga Lembaga Pengarah untuk membangunkan momentum semasa bagi memenuhi potensi yang lebih besar.

Omar akan melaporkan kepada Rosha dan akan menyertai Lembaga Pengarah HSBC Bank Malaysia Bhd dan HSBC Amanah Malaysia Bhd sebagai Pengarah Eksekutif, serta ahli Jawatankuasa Eksekutif Asia Pasifik. BH

Omar Siddiq anak watan pertama dilantik ketuai HSBC Bank Malaysia


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU</a


Kasut Nike Nabil Ahmad berharga RM12,000

Hakim berbogel di bilik isteri orang selepas minta izin solat

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker