Bantuan Keluarga Malaysia mampu rancakkan transaksi tawaran barangan dan perkhidmatan

Bantuan Keluarga Malaysia mampu rancakkan transaksi tawaran barangan dan perkhidmatan

Penganalisis ekonomi menyifatkan Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) sehingga RM2,000 atau RM2,500 bagi satu isi rumah mampu meningkatkan kecairan dalam pasaran, selain merancakkan transaksi melibatkan penawaran barangan dan perkhidmatan.

Ahmed Razman Abdul Latiff dari Putra Business School (PBS) berkata ia sekaligus membantu perniagaan dan komuniti sekeliling untuk kembali pulih selepas hampir dua tahun berada dalam tekanan akibat pandemik Covid-19.



“Memandangkan bantuan tunai ini diberi kepada golongan yang amat memerlukannya, ia akan memberi kesan positif kepada isi rumah tersebut dan juga ekonomi negara kerana penerima BKM kebiasaannya akan membelanjakan terus peruntukan tersebut untuk menampung kos seharian,” katanya kepada FMT.

Beliau turut menyifatkan BKM sebagai bantuan tunai lebih sistematik berbanding sebelum ini dengan mekanisme yang ditambah baik kerana mengambil kira komposisi dan situasi sesebuah isi rumah berdasarkan bilang anak dan status ibu dan bapa sebagai penjaga.

“Ini menyebabkan peruntukan BKM ini dapat sampai kepada lebih ramai penerima iaitu 9.6 juta penerima berbanding 8.6 juta penerima bawah Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) dan kali ini, kerajaan memastikan kumpulan yang benar-benar terkesan diberi tumpuan utama,” jelasnya.

Di bawah Bajet 2022, kerajaan Keluarga Malaysia memperkenalkan BKM dengan bantuan sebanyak RM2,000, membabitkan isi rumah mempunyai tiga anak atau lebih, yang mempunyai pendapatan bulanan bawah RM2,500 sebulan. Bagi isu rumah dengan pendapatan bulanan RM2,501-RM5,000, akan diberi bantuan RM800 bagi yang mempunyai tiga anak atau lebih.



Bantuan ini adalah yang tertinggi berbanding sebelum ini bawah BPR bagi isi rumah B40 yang mempunyai anak dua orang atau lebih, menerima RM1,800 membabitkan hanya tiga juta penerima.

Di bawah BKM, kerajaan memberikan tambahan RM500 kepada ibu atau bapa tunggal yang berpendapatan kurang RM5,000 dan mempunyai tanggungan serta warga emas isi rumah akan menerima bantuan tunai tambahan RM300.

Sementara itu, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif PBS, Zulkornain Yusop berkata bantuan tunai kali ini ternyata memberi manfaat besar kepada isi rumah yang diketuai oleh ibu atau bapa tunggal yang mempunyai saraan.

“Akibat pandemik Covid-19, ramai dari kalangan mereka kehilangan kerja atau hilang ketua keluarga.



“Diharap bantuan ini mampu memberi kesan positif kepada kehidupan masyarakat di setiap lapisan khususnya mereka yang berpendapatan rendah dan mempunyai ahli keluarga atau anak yang ramai untuk disara,” katanya.

Info: Bantuan Keluarga Malaysia (BKM)

Isi rumah berpendapatan bawah RM2,500:

. Status bujang – RM350
. Berkahwin tapi tiada anak – RM1,000
. Anak satu atau dua – RM1,500
. Anak tiga atau lebih – RM2,000
. Ibu / bapa tunggal, tambahan – RM500
. Warga emas – RM300
. Isi rumah berpendapatan RM2,501 hingga
RM5,000:



Bantuan RM400, RM600 atau RM800 bergantung kepada bilangan anak
Warga emas bujang/tiada pasangan dengan pendapatan kurang daripada RM5,000: RM600.

Bantuan Keluarga Malaysia mampu rancakkan transaksi tawaran barangan dan perkhidmatan


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU</a




Belanja Foto Seksi, Nabila Huda Kena Tazkirah Dengan Netizen

Zeti izinkan wang RM2.6 bilion dibawa masuk?



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker