Richiamo Coffee dan UiTM kerjasama perkasakan golongan OKU

Richiamo Coffee dan UiTM kerjasama perkasakan golongan OKU

RICHIAMO Coffee Sdn Bhd., melaksanakan inisiatif tanggungjawab social korporatnya (CSR) dengan mewujudkan kerjasama bersama Universiti Teknologi Mara (UiTM) bagi memperkasakan golongan orang kurang upaya (OKU) di institusi pengajian terbabit.

Pengarah Urusan Kumpulan Richiamo Coffee, Muhammad Zamry Abu Samah berkata, inisiatif CSR yang dikenali sebagai Projek Keusahawanan Sosial direalisasikan dengan pembukaan tiga kafe Richiamo Coffee di Kampus UiTM.

Katanya, melalui kerjasama itu, maka wujudlah pertukaran MOU yang diterjemahkan melalui tanggungjawab, komitmen dan kepedulian UiTM dan pihak industri terhadap komuniti kurang bernasib baik terutamanya warga OKU.

Tiga cawangan yang telah dan akan dibuka di Kampus UiTM ialah Attijarah UiTM Puncak Alam (dibuka pada 1 Oktober 2021), Lobi Pejabat Rektor UiTM Puncak Alam (dalam proses pembukaan jangkaan Disember 2021) dan di Canseleri Syed Sirajuddin, UiTM Shah Alam (dalam proses pembukaan – jangkaan Disember 2021).

Menurut Muhammad Zamry, pihaknya telah berbincang dengan UPO dan bersetuju untuk menyediakan 40 peratus pekerja sepenuh masa atau separuh masa adalah OKU dan B40.

Sebagai permulaan katanya, sehingga 30 October 2021, tiga OKU sedang bekerja di Richiamo Coffee, Attijarah UiTM Puncak Alam.

Beliau menambah, modul latihan telah diwujudkan oleh UPO UiTM bagi mempersiapkan pekerja-pekerja bukan OKU menerima rakan OKU bekerja di bawah satu bumbung.

“Sebagai menyokong langkah ini, Richiamo Coffe juga bersetuju untuk menyumbang sejumlah peratus keuntungan dari ketiga-tiga cawangan di Kampus UiTM itu disumbangkan ke Tabung Cakna OKU UiTM bagi kemampanan tabung untuk tujuan pemerkasaan dan kebajikan OKU di UiTM,” ujarnya.

Selain itu, latihan percuma kepada para pekerja OKU dan B40 turut diberikan di semua cawangan di Kampus UiTM itu selain berpeluang untuk mengembangkan lagi karier di seluruh cawangan Richiamo Coffee di seluruh negara.

Malah jika kerjasama ini berjaya ia boleh membuka peluang melalui latihan keusahawan mahasiswa OKU UiTM sebagai pengusaha dan pemilik Richiamo Coffee di masa depan.

Richiamo Coffee sentiasa terbuka dan menyokong inisiatif ini bagi sama-sama memberi peluang untuk berkembang, malah selain dari UiTM kerjasama ini juga turut melibatkan Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) SMK Meru dalam projek transisi kerjaya murid berkeperluan khas (MBK) di Richiamo Coffee di bawah projek keusahawanan sosial. Kerjasama ini akan diluaskan ke PPKI di sekolah-sekolah lain dalam masa terdekat,” katanya. Utv

Richiamo Coffee dan UiTM kerjasama perkasakan golongan OKU


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU

Isteri Fizo, cantik dan bijak – Netizen

PN kalah di PRN Melaka kifarah atas kesombongan Muhyiddin

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker