JKN Perak siasat kematian remaja selepas terima vaksin dos kedua

JKN Perak siasat kematian remaja selepas terima vaksin dos kedua

IPOH: Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) Perak menunggu laporan lengkap bedah siasat terhadap seorang remaja lelaki berusia 15 tahun yang meninggal dunia Ahad lalu, iaitu sehari selepas menerima dos kedua vaksin Covid-19.

Pengarahnya, Datuk Dr. Ding Lay Ming berkata, kesemua sampel tisu dalam badan remaja itu telah dihantar untuk pemeriksaan lanjut oleh Pakar Perubatan Forensik Patologi Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB).



“Laporan bedah siasat ini dikategorikan masih belum lengkap kerana masih terdapat keputusan ujikaji yang belum diterima.

“Pihak kami masih menunggu laporan bedah siasat yang lengkap bagi mengetahui punca sebenar kematian remaja terbabit,” katanya dalam kenyataan yang dimuat naik di Facebook JKN Perak di sini hari ini.

Beliau memberitahu, pihaknya dimaklumkan mengenai kematian remaja itu pada Ahad lalu selepas dia disahkan meninggal dunia di sebuah hospital swasta di Ipoh.

Katanya, remaja itu menerima dos kedua vaksin Covid-19 pada Sabtu lalu di Pusat Pemberian Vaksin (PPV) Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Gunung Rapat dan dilaporkan hanya mengalami sakit di tempat suntikan selepas vaksinasi.



“Remaja itu dimaklumkan tidak mempunyai sebarang alahan terhadap vaksin atau ubat dan tidak diketahui mempunyai sebarang penyakit kronik.

“Dia juga tidak memaklumkan sebarang masalah atau komplikasi selepas menerima suntikan dos pertama,” katanya.

Beliau berkata, pada pukul 9.30 pagi Ahad lalu iaitu sehari selepas suntikan vaksin tersebut, remaja itu ditemui dalam keadaan sesak nafas dan tidak sedarkan diri di rumahnya.

“Remaja itu telah dibawa ke sebuah hospital swasta di Ipoh untuk rawatan kecemasan namun disahkan telah meninggal dunia pada pukul 10.40 pagi.



“Bedah siasat telah dijalankan pada hari sama pukul 3.40 petang dan mendapati terdapat penyempitan saluran paru-paru (Spontaneous Bronchospasm),” katanya.
Utusan

JKN Perak siasat kematian remaja selepas terima vaksin dos kedua


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU

Bergadai Nyawa Selamatkan 2 Beranak Terperangkap Dalam Insiden Kepala Air [VIDEO]



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker