Menteri Undang-Undang cadang tubuhkan pasukan petugas khas Reformasi Institusi

Pasukan petugas khas akan ditubuhkan bagi mengkaji dan mencadangkan reformasi institusi, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Reformasi Institusi), Azalina Othman.

“Kami berhasrat untuk menubuhkan pasukan petugas khas mengenai pembaharuan institusi tidak lama lagi, terdiri daripada pihak berkepentingan yang berkaitan dengan tujuan untuk menjalankan kajian rentas sektor dan mencadangkan senarai reformasi institusi yang akan dibentangkan dalam Kabinet.

“Untuk meluaskan penglibatan Pasukan Petugas Khas ini seluas mungkin, ia akan melibatkan diri dengan Pertubuhan Masyarakat Sivil (CSO) dan orang ramai, di mana mereka boleh mengemukakan cadangan mereka terus kepada kami, melalui pasukan petugas;



“Kami mahu CSO dan orang ramai mengambil bahagian (dalam merangka cadangan reformasi institusi),” katanya di forum Hari Hak Asasi Manusia di Kuala Lumpur hari ini.

Azalina berkata pentadbiran Anwar Ibrahim akan meneruskan usaha yang tertangguh oleh pentadbiran terdahulu.

“Kami juga akan meneruskan usaha pentadbiran terdahulu, untuk mengusahakan pemansuhan hukuman mati mandatori, digantikan dengan hukuman alternatif yang sesuai,” katanya.

Dalam pada itu Azalina berkata pihaknya juga ingin mencadangkan kepada kabinet untuk menubuhkan Suruhanjaya Undang-undang di Malaysia.



“Suruhanjaya Undang-undang yang berdiri sendiri, bebas daripada Jabatan Peguam Negara (AGC), akan membolehkannya terlibat dengan spektrum pakar yang luas, bukan sahaja dalam bidang perundangan, tetapi juga dalam kalangan ahli sosiologi, saintis dan komuniti perniagaan untuk mencadangkan pembaharuan kepada undang-undang yang diperlukan,” tambah Azalina.

Bercakap pada sidang media kemudiannya, Azalina berkata penubuhan Suruhanjaya Undang-undang itu akan tertakluk kepada kelulusan kabinet.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392



Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


‘Content’ melampau! Sebagai mentor Raja Viral, Pak Nil kesal



Muhyiddin geram! Tindakan akan diambil kepada bekas Ahli Parlimen Bersatu Sabah

Bersatu akan tetap ‘mati’ di Sabah



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker