Kerajaan digesa tubuh pusat sehenti tarik pelaburan Saudi

Kerajaan digesa tubuh pusat sehenti tarik pelaburan Saudi

Seorang bekas menteri persekutuan menggesa Putrajaya menubuhkan “entiti sehenti” di tahap tertinggi untuk menyelaras pelaburan antara syarikat Malaysia dan Arab Saudi.

Abdul Rahman Dahlan berkata, entiti itu boleh menjadi sebahagian daripada Majlis Ekonomi Negara atau melaporkan kepada Perdana Menteri, serta memantau pelaburan dari syarikat tempatan dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC).



“Semua pelaburan Malaysia oleh sektor swasta dan GLC dari Malaysia tidak boleh dibuat secara bersendirian. Ianya mesti dirancang, dibantu, dibimbing dan dipantau oleh entiti khusus ini,” katanya dalam catatan di Facebook susulan pertemuan dengan sahabat lamanya yang juga Menteri Pelaburan Saudi, Khalid Al-Falih di Riyadh baru-baru ini.

Rahman, bekas Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, dalam rangka lawatan peribadi ke Saudi untuk menunaikan umrah.

Katanya, entiti sehenti itu perlu diketuai individu yang mendapat pengiktirafan tinggi Saudi dalam bidang ekonomi dan hubungan dua hala.

Beliau turut menyarankan meja ekonomi khas Saudi-Malaysia ditubuhkan untuk menjadi rujukan pelabur dari negara Teluk itu yang berminat melabur di Malaysia.



“Pegawai-pegawai MITI (Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri) dan EPU (Unit Perancang Ekonomi) boleh dijadikan sekretariat bersama entiti ini.

“Mungkin juga entiti ini boleh diperluaskan bidangnya meliputi semua negara teluk.”

Rahman mendapati ada banyak peluang pelaburan untuk syarikat dari kedua-dua negara, serta “tidak ada masa yang lebih sesuai dan strategik untuk memperkuatkan lagi hubungan ekonomi Malaysia dan Arab Saudi”.

Katanya, Saudi sedang mengalami transformasi dramatik di bawah pemerintah Raja Salman Abdulaziz Al-Saud, dengan Putera Mahkota Mohammed Salman menjadi pemangkin kebangkitan ekonomi negara itu. FMT



Kerajaan digesa tubuh pusat sehenti tarik pelaburan Saudi


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Wajah Uqasha dah macam Sajat



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker