Broker jam dikaitkan dengan projek terowong laut P Pinang

Broker jam dikaitkan dengan projek terowong laut P Pinang

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini mendengar kenyataan bahawa seorang broker jam tangan memberi keterangan bahawa dia menjual jam tangan mewah bernilai RM40,000 kepada seorang saksi pendakwaan utama dalam kes rasuah projek Terowong Dasar Laut Pulau Pinang.

Saksi pendakwaan kelima, G Rajan memberikan bukti lisan bahawa dia menjual jam tangan itu kepada Zarul Ahmad Mohd Zulkifli, pengarah eksekutif kanan Consortium Zenith Construction Sdn Bhd. Syarikat itu merupakan kontraktor utama projek berkenaan.

Namun semasa perbicaraan rasuah Lim Guan Eng berkaitan dengan projek itu, Rajan juga memberi keterangan bahawa dia tidak pernah bertemu dengan bekas ketua menteri Pulau Pinang itu dan menyatakan bahawa dia tidak tahu apa hubungan transaksi jam tangan dengan kes itu.

Timbalan pendakwa raya Wan Shaharuddin Wan Ladin memanggil Rajan yang, semasa pemeriksaan utama, memberi keterangan bahawa dia menjual jam tangan itu kepada Zarul antara 2013 dan 2015.

Saksi berusia 66 tahun itu mengatakan bahawa dia telah membeli jam tangan mewah itu dengan harga RM20,000, kemudian menjual jam tangan itu kepada Zarul dengan harga RM40,000.

Rajan mengatakan bahawa Zarul, yang diperkenalkan kepadanya oleh seorang kenalan 10 tahun yang lalu, telah memintanya untuk mendapatkan jam tangan Maurice Lacroix bagi Zarul antara 2015 dan 2016.

Wan Shaharuddin: Berapa harga anda beli (jam tangan) dari peniaga?

Rajan: RM20,000.

Wan Shaharuddin: Berapa harga yang anda jual kepada Zarul?

Rajan: RM40,000.

Ketika DPP bertanya mengapa ada perbezaan (harga) yang begitu besar, Rajan menjelaskan bahawa dalam bidangnya, ketika berurusan dengan produk mewah seperti jam tangan itu, kenaikan harga seumpamanya biasa terjadi.

Kemudian semasa pemeriksaan balas oleh peguam bela utama Lim, Gobind Singh Deo, Rajan menjelaskan bahawa dia diberitahu oleh Zarul bahawa kadang-kadang pengarah syarikat membeli jam tangan untuk kakitangannya (Zarul) dan kadang-kadang untuk dirinya sendiri.

Saksi juga bersetuju dengan Gobind bahawa dia tidak pernah berjumpa dengan Lim atau mempunyai hubungan dengan tertuduh.

Gobind: Anda tidak pernah bertemu dengan Lim Guan Eng?

Rajan: Tidak. Tidak pernah.

Gobind: Saya menyatakan bahawa anak guam saya tidak ada kaitan dengan jam tangan itu?

Rajan: Saya tidak tahu apa-apa. Saya tidak ada urusan dengannya (Lim).

Prosiding kemudian ditangguhkan kerana Lim dan Gobind, yang masing-masing merupakan Ahli Parlimen Bagan dan Puchong, perlu menghadiri prosiding penting di Parlimen petang ini.

Perbicaraan di hadapan hakim Azura Alwi akan disambung esok pagi.

Lim menghadapi empat tuduhan rasuah di Mahkamah Sesyen.

Satu pertuduhan, yang dirangka di bawah Seksyen 16 (A) (a) dan Seksyen 23 Akta SPRM, menuduhnya menggunakan kedudukannya sebagai ketua menteri Pulau Pinang ketika itu untuk mendapat suapan sebanyak RM3.3 juta sebagai dorongan untuk membantu syarikat milik Zarul mendapatkan projek terowong dasar laut bernilai RM6.3 bilion itu.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang, Tingkat 28, Komtar, George Town, Pulau Pinang, antara Januari 2011 dan Ogos 2017.

Di bawah Seksyen 23 (1) Akta SPRM, kesalahan itu membawa hukuman penjara hingga 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali nilai suapan atau RM10,000, mana yang lebih tinggi.

Tuduhan kedua, juga di bawah Seksyen 16 (A) (a), menuduh Lim, sebagai ketua menteri Pulau Pinang ketika itu, telah meminta suapan daripada Zarul sebanyak 10 peratus daripada keuntungan yang akan diperoleh oleh syarikat itu sebagai penghargaan mendapatkan projek.

Kesalahan itu didakwa dilakukan berhampiran The Gardens Hotel, Lingkaran Syed Putra, Mid Valley City, Kuala Lumpur, pada Mac 2011.

Tuduhan tersebut, yang dirangka di bawah Seksyen 16 Akta SPRM, memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali nilai suapan atau RM10,000, mana yang lebih tinggi.

Lim yang juga Setiausaha Agung DAP menghadapi dua tuduhan menyebabkan dua plot tanah, bernilai RM208.8 juta milik kerajaan Pulau Pinang, dilupuskan kepada dua syarikat yang dikatakan mempunyai kaitan dengan projek terowong dasar laut itu.

Kedua-dua pertuduhan itu, yang dirangka di bawah Seksyen 403 Kanun Keseksaan, dikenakan hukuman penjara hingga lima tahun, sebatan, dan denda.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di Pejabat Tanah dan Galian Pulau Pinang, Tingkat 21, Komtar, antara 17 Februari 2015 dan 22 Mac 2017. Mk

Broker jam dikaitkan dengan projek terowong laut P Pinang


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Polis siasat LHDN selepas Najib dakwa salah guna kuasa

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker