Kenapa perlu ‘mangsakan’ hutan simpan Kuala Langat demi pembangunan?

Kenapa hutan simpan Kuala Langat Utara menjadi ‘mangsa’, sedangkan banyak tanah-tanah lain di Selangor yang boleh digunakan untuk tujuan pembangunan.

Persoalan itu dibangkitkan Pengerusi Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA), Haji Aminuddin Yahaya terhadap pengakuan kerajaan negeri Selangor menyahwarta 54 peratus hutan simpan berkenaan.

Isnin lalu, Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor diberitahu bahawa separuh hutan simpan Kuala Langat Utara telah dinyahwartakan sejak keputusan itu dibuat pada Mei lepas.

Exco Alam Sekitar dan Hal Ehwal Orang Asli, Hee Loy Sian berkata, Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) Selangor telah menyahwartakan 536.7 hektar – daripada rancangan asal seluas 930.9 hektar – selepas mempertimbangkan bantahan awam.

Tanah berkenaan akan diberikan kepada syarikat swasta Gabungan Indah Sdn Bhd untuk tujuan pembangunan.

Mengulas perkara itu, Haji Aminuddin menyifatkan keputusan kerajaan negeri di bawah Pakatan Harapan (PH) sebagai tidak wajar memandangkan banyak implikasi yang boleh berlaku, khususnya dari segi alam sekitar dan rizab tanah-tanah hutan simpan semakin terhakis.

“Walhal, kita rasa banyak lagi tanah-tanah di Selangor yang boleh diambil untuk pembangunan.

“Konsep pembangunan lestari ini seharusnya merangkumi semua, bukan hanya membangunkan bangunan batu tanpa ada ekosistem yang menjamin kelestarian alam sekitar kita ini,” katanya kepada Ismaweb.net, hari ini.

Beliau bimbang, tindakan ‘meragut’ kelestarian alam semulajadi negeri akan memberi implikasi banjir kilat dan tanah runtuh seperti yang berlaku di Kedah serta Cameron Highland di Pahang.

Bukan hanya ekosistem terjejas, malah habitat hidupan liar di hutan simpan itu juga berisiko terancam disebabkan kerakusan pembangunan, katanya.

“Pada saya, konsep pembangunan lestari perlu ada kerana ia bukan hanya pembangunan dari segi fizikal tetapi juga alam sekitar dapat dibangunkan bersama.

“Atau apakah ada ‘deal’ yang cuba disorokkan? Jika ada salah guna atau unsur rasuah, maka ia perlu disiasat dan kerajaan negeri tak boleh tunduk kepada pemaju hanya sekadar atas pembangunan semata-mata,” katanya.

Kenapa perlu ‘mangsakan’ hutan simpan Kuala Langat demi pembangunan?


Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Pemimpin UMNO mahu Kerajaan campur tangan Isu nyahwarta hutan Langat

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker