Malaysia berhati-hati mengiktiraf kerajaan Taliban – Saifuddin

Malaysia berhati-hati mengiktiraf kerajaan Taliban – Saifuddin

Malaysia masih belum membuat keputusan mengenai sama ada akan mengiktiraf Taliban sebagai kerajaan Afghanistan yang sah atau sebaliknya, kata Menteri Luar Saifuddin Abdullah.

Dia berkata bahawa Putrajaya amat berhati-hati dalam mengambil pendirian negara sebelum membuat sebarang keputusan.



“Kami memantau secara dekat peristiwa yang berlaku Kabul, khususnya, dan seluruh Afghanistan (secara umum). Kami mengambil pendekatan yang sangat berhati-hati dan kami akan melihat situasi ini dari semua sudut,” katanya pada sidang media di Wisma Putra, Putrajaya hari ini.

“Buat masa ini, kami masih memantau keadaan sebelum kami membuat pendirian rasmi kerana setiap hari kami masih menerima pelbagai maklumat dari pelbagai pihak, jadi kami akan membuat pendirian tanpa tergesa-gesa,” katanya.

Republik Islam Afghanistan yang diketuai oleh presiden yang dipilih secara demokratik Ashraf Ghani digulingkan secara kekerasan dan keganasan oleh Taliban pada 15 Ogos.


Baca Artikel Menarik :



Layari Laman Facebook MYKMU


Shahrol Shiro Balas Padu Teguran Hans Isaac, Harap Tak ‘Koyak’ Isu Kabinet ‘Recycle’

Ini susulan setelah Presiden AS Joe Biden menarik keluar tentera negara itu dari Afghanistan, selepas 20 tahun menawan dan menduduki negara itu serta menyingkirkan Taliban dari kekuasaan.



Beberapa pihak di Malaysia, termasuk Presiden PAS Abdul Hadi Awang, mempertahankan Taliban, dengan mendakwa pihak yang menerajui Afghanistan hari ini telah berubah menjadi lebih baik.

Anak Hadi, Muhammad Khalil, juga mengucapkan tahniah kepada Taliban kerana berjaya “membebaskan” Afghanistan.

Ketika ditanya apakah Malaysia percaya bahawa Taliban telah berubah, Saifuddin berkata bahawa Wisma Putra tidak akan menilai sesebuah negara lain.

“Dari (aspek) dasar luar, kami tidak menilai kerajaan negara lain,” katanya.
FMT



Malaysia berhati-hati mengiktiraf kerajaan Taliban – Saifuddin

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker