Bahasa makin tercalar daripada masyarakat awam hingga kelas atasan

Bahasa makin tercalar daripada masyarakat awam hingga kelas atasan. Bahasa bukan hanya berfungsi sebagai alat bertutur dan menulis, malah mencerminkan keperibadian seseorang serta kecerdikan watan.

Ini kerana, ketertiban penggunaan bahasa amat penting berikutan berkait rapat manifestasi peri laku.

Pensyarah Pusat Pengajian Teras, Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Dr Siti Nor Azhani Mohd Tohar berkata, bahasa dan perilaku berkait rapat dalam memberi gambaran peribadi seseorang individu.

“Sering kita dengar perkataan ‘tidak tahu bahasa’ yang merujuk kepada tingkah laku salah.

“Begitu juga perkataan ‘pandai dia berbahasa’ yang merujuk tingkah laku sopan yang disukai orang. Begitu juga terdapat gabungan perkataan budi bahasa,” katanya.

Menulis di Berita Harian hari ini, beliau berkata, budi itu bukan hanya merujuk perlakuan baik sopan, malah juga kepada akal dan kebijaksanaan.

Maka katanya, gabungan budi dan bahasa menunjukkan ketinggian bahasa bergabung jalin dengan kebijaksanaan akal.

“Namun dewasa ini, bahasa tercemar dalam pelbagai ranah daripada masyarakat awam sehinggalah kelas atasan.

“Bahasa yang menjadi lambang kesantunan bangsa dan tinggi nilai estetika semakin tercalar bukan sekadar ranah di media sosial, malah di ranah formal yang seharusnya menjadi pentas dalam meluhuri Perlembagaan dan memegang semangat kesopanan serta kesusilaan,” katanya.

Dr Siti Nor Azhani berkata, selepas kemerdekaan, bahasa Melayu diangkat taraf dalam Perlembagaan tanpa mengetepikan peranan bahasa lain yang dimiliki masyarakat multi etnik.

Katanya, fungsi dan peranannya bukan disebabkan citra budaya Melayu semata-mata, sebaliknya atas kesedaran menyatukan kepelbagaian kaum yang wujud sebelum kemerdekaan.

“Satu bahasa perlu diangkat untuk dimahiri pelbagai kaum bagi menggalakkan interaksi efektif dan akhirnya mengikat kebersamaan.

“Bahasa asing tidak mampu mendakap fungsi ini kerana tida dapat menyantuni seluruh masyarakat pelbagai latar demografi dan paling penting tidak memenuhi citra sebuah negara merdeka,” katanya.

Bahasa makin tercalar daripada masyarakat awam hingga kelas atasan


Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Nazri berundur dari politik, isyarat jelas kepada ‘Dinosor Politik’

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker