Jangan melampau, PPV bukan restoran dimsum

Jangan melampau, PPV bukan restoran dimsum

Seorang doktor pergigian yang bertugas di pusat pemberian vaksin (PPV) meluahkan rasa tidak berdaya terhadap pelbagai gelagat orang ramai termasuk permintaan mereka yang keterlaluan semasa menerima suntikan.

Dr. Low Ting Ting yang berumur 27 tahun dan berasal dari Jitra, Kedah berkata, pelbagai permintaan yang bukan-bukan hanya menyusahkan petugas, malahan memperlahankan proses pemberian vaksin.

Beliau yang sedang bertugas di Ipoh, Perak berkata, semasa memberi vaksin secara pandu lalu, ada orang yang terlalu asyik membuat rakaman dan melepaskan brek sedangkan kepala doktor masih ada di dalam kereta.

“Ada yang membuka kamera walaupun kereta tidak berhenti sepenuhnya dan ada yang melepaskan brek untuk beredar tanpa menyedari kepala saya masih ada dalam kereta.

“Kejadian seperti ini berlaku sekurang-kurangnya 10 kali. Saya datang untuk memberi suntikan bukan untuk dipancung kepala,” katanya dalam satu perkongsian mengenai pengalamannya selama 15 hari di PPV.

Perkongsian tersebut telah dipetik oleh Sinchew Daily.

Menurut Ting Ting, beliau sedar punca kenapa ramai petugas barisan hadapan berasa berputus asa, kerana mereka berdepan orang ramai yang pentingkan diri sendiri.

Katanya, disebabkan kejadian vaksinasi palsu sebelum ini, maka terdapat golongan yang banyak bersoal termasuk mempertikaikan keaslian vaksin yang diterima.

“Petugas telah diminta menunjukkan jarum suntikan dan menjelaskan dos yang diberi, tetapi saya tidak akan menunjukkan proses pengambilan vaksin kerana ia akan menjejaskan seluruh proses jika semua orang minta berbuat demikian.

“Sebagai doktor Cina yang minoriti dalam PPV, sukarelawan akan meminta bantuan saya apabila berdepan orang ramai yang berkeras mahu melihat seluruh proses. Dalam keadaan ini, saya terpaksa menghentikan segala tugas untuk memberi penjelasan kepada mereka.

“Sini bukan restoran dimsum, takkan saya mahu melakukan demo seperti di restoran yang menyediakan demo cara membuat xiaolongbao.


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


“Kalau kamu takut terkena suntikan palsu, sila pergi ke klinik swasta dan membeli vaksin atau pun daftar jadi sukarelawan untuk mengetahui segala proses,” katanya.

Beliau berkata, orang yang mahu merakam sepatutnya meminta izin petugas terlebih dahulu selain memastikan hanya merakam tangan sendiri, bukannya merakam gambar petugas.

Katanya, mereka juga perlu bersedia dengan alat rakaman kerana berlaku banyak keadaan petugas perlu menunggu orang ramai membuka kamera sehingga melewatkan proses pemberian suntikan.

Ting Ting berkata, selain segolongan orang yang terlalu banyak bersoal dan mempertikai, terdapat pula kumpulan lain yang tidak tahu apa-apa.

“Selain warga emas, ada juga orang tertentu yang mahu ambil dos kedua, tetapi tidak tahu vaksin apa yang diterima mereka semasa dos pertama.

“Ada juga yang terlupa atau tersilap. Keadaan seperti ini juga mengelirukan kami,” katanya.
Menurutnya, sesetengah orang pula meminta diberi vaksin jenama tertentu dan ramai orang yang memakai pelitup muka secara tidak betul. MG

Jangan melampau, PPV bukan restoran dimsum

Mohd Alwi minta MP Umno usah ‘overdose’ kerumun PM

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker