Pelik CEO 1MDB tidak tahu peraturan Bank Negara

Pelik CEO 1MDB tidak tahu peraturan Bank Negara

KES 1MDB NAJIB: HAZEM PERLU DISIASAT?

oleh Mohd Puad Zarkashi

Pelik juga seorang CEO tidak tahu peraturan Bank Negara. Tetapi itu gelagat Mohd Hazem Abd Rahman bekas CEO IMDB. Dia saksi pendakwa kes IMDB terhadap Dato Najib.

Hazem jawab “tidak tahu tetapi mungkin, ya” bila ditanya adakah satu kesalahan jika buat pemindahan wang yang banyak tanpa kebenaran Bank Negara.

Hazem juga menjawab ya, bija ditanya oleh TS Shafie bahawa pinjaman dari Deutsche Bank untuk tujuan tertentu tetapi jika tujuan itu tidak dipenuhi, ia adalah pecah amanah (CBT).

Apakah itu jawapan kelam kabut kerana soalan luar jangka dan tidak ada dalam skrip yang disediakan?

Itu soalan TS Shafee mengenai pinjaman US$975 juta oleh 1MDB dari Deutsche Bank untuk tujuan beli semula saham syarikat itu dari rakan pelaburannya.

Bukankah Hazem mesti disiasat. Pengakuannya, ia adalah CBT amat membingungkan. Tidak patut ditutup begitu sahaja.

Sebahagian dari pinjaman itu didakwa tidak digunakan untuk tujuan sebenar. Tetapi telah dipindahkan dalam dua bahagian (US$223 juta dan US$475 juta).

Iaitu dari 1MDB Energy Holdings Ltd kepada Aabar Investment PJS Ltd (Seychelles) pada September 2014 dan kepada pelbagai entiti.

Semoga banyak lagi akan terdedah. Sebab itu DS Najib tuntut perbicaraan yang adil. Dari awal lagi kes ini dianggap “pendakwaan politik”.

Pelik CEO 1MDB tidak tahu peraturan Bank Negara


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Nora Danish dihentam netizen

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker