Rafizi bidas Anwar, mengejar nombor hingga tinggal prinsip

Rafizi bidas Anwar, mengejar nombor hingga tinggal prinsip. Pakatan Harapan (PH) harus menggandakan usaha untuk menembusi kawasan luar bandar, kata bekas naib presiden PKR, Rafizi Ramli.

“Ini bukan soal strategi, tapi daya usaha.

“Sekiranya kamu mahu menembusi kawasan luar bandar, kamu harus ada ahli politik yang tahu bagaimana nak gerakkannya, ikhlas dan ingin tahu masalah luar bandar, daripada hanya melalak di Parlimen.

“Ia perlukan lebih daripada PKR dan Amanah untuk menarik undi Melayu,” katanya ketika berucap pada Sidang Kemuncak Pelajar Malaysia 2021.

Bekas ahli parlimen Pandan itu menyorot kejatuhan pentadbiran Pakatan Harapan, dengan berkata strategi mereka ke arah memperoleh majoriti, bukan menumpukan terhadap keperluan orang ramai.

Katanya, PH terlampau menumpukan objektif untuk menjadi kerajaan sekali lagi sehingga mereka terpisah dengan rakyat.

“Malangnya ketika ghairah mendapatkan bilangan yang cukup untuk mengambil alih semula kerajaan, kamu langgar beberapa perkara – dan ia termasuk berpakat dengan orang yang kamu tentang,” katanya.

Untuk menuju ke hadapan, dia berkata pembangkang bermuhasabah terhadap kesilapan mereka dan memikirkan cara membentuk gabungan pembangkang yang dapat berfungsi lebih baik pada pilihan raya umum akan datang.

“Tidak cukup sekarang ini hanya dengan menjual idea reformasi dan berkata kita tidak korup daripada orang lain.

“Biarkan rakyat menilainya,” katanya.

Disember lalu, Rafizi memberi amaran kepada presiden parti PKR, Anwar Ibrahim tentang golongan oportunis di kelilingnya, dan meminta supaya bertindak segera terhadap individu tertentu dalam parti itu.

Kata Rafizi “budak-budak” terbabit hanya muncul selepas Anwar dibebaskan dari penjara dan apabila dia mempunyai peluang menjadi perdana menteri.

Penampilan awam pertama

Ini adalah penampilan pertama Rafizi di khalayak ramai sejak dia selepas mengumumkan berundur daripada politik pada 2019 selepas kalah menentang Azmin Ali dalam pemilihan PKR akhir 2018.

Apabila ditanya mengenai kepimpinan Anwar ketika ini, katanya tiada siapa yang boleh lakukan lebih baik berbanding Anwar buat masa ini.

“Saya rasa tidak adil untuk meletakkan semua kesalahan terhadap satu individu kerana kita sering kehilangan perspektif tentang apa yang telah kita capai dalam 20 tahun terakhir.

“Apa sahaja yang telah kita capai (setakat ini) disebabkan pendirian yang diambilnya pada tahun 1998, jika tidak, saya tidak akan berada di sini.

“Generasi golongan yang menjadikan 2018 (PH menang pilihan raya) mungkin tidak berada di sini,” katanya.

Rafizi bidas Anwar, mengejar nombor hingga tinggal prinsip


Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


PM kata peralihan kerajaan lagi akan merugikan negara

PM paling lama, paling sekejap, paling tua dan paling muda memerintah

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker