Bursa dan Ringgit menunjukkan aliran meningkat

Bursa dan Ringgit menunjukkan aliran meningkat

Bursa Malaysia teruskan aliran meningkat

BURSA Malaysia menerukan momentum lonjakanpada hari Jumaat yang lalu dengan hari ini terus dengan aliran kenaikan didorong minat belian.

Pada pukul 9.05 pagi, penanda aras FBM KLCI telah meningkat 5.27 mata atau 0.35% kepada 1,523.30 dari penutupan Jumaat lalu pada 1,518.03.

Pasaran pasaran dibuka 1.96 mata lebih tinggi pada 1,519.99.

Keseluruhan pasaran juga positif dengan untung mengatasi rugi 294 hingga 133, sementara 270 kaunter tidak berubah, 1,511 tidak diniagakan dan tujuh yang lain digantung.

Jumlah dagangan berjumlah 350.29 juta saham bernilai RM127.17 juta.

Penganalisis mengatakan kestabilan dalam kancah politik berikutan pelantikan perdana menteri baru, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, mungkin menimbulkan sentimen positif, tetapi risiko tetap berlaku disebabkan kes Covid-19 yang meningkat di Malaysia.

Ismail Sabri mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Kesembilan di Istana Negara pada hari Sabtu.

Sementara itu, pelabur mengawasi kadar inflasi Malaysia untuk bulan Julai – yang akan diumumkan pada hari Rabu.

Komoditi, minyak sawit mentah (MSM) diperdagangkan di bawah zon sepanjang masa, sementara minyak mentah Brent diperdagangkan di bawah AS $ 66 (RM279.21) setong.

“Pelabur mungkin mengambil saham di sektor teknologi berikutan lonjakan Nasdaq pada Jumaat lalu.

“Selain itu, fokus tetap pada sektor bertema pemulihan, seperti pembinaan, harta tanah, pengangkutan dan logistik, dan yang berkaitan dengan pengguna,” demikian catatan penganalisis.

Pada penutupan Jumaat lalu, pasaran saham AS pulih dari kemunduran baru-baru ini, dengan Dow menambah 0.7% pada pemulihan berdasarkan luas ketika aktiviti memburu tawar-menawar terbentuk.

Sementara itu, pada bursa tempatan hari ini, saham berwajaran tinggi Malayan Banking Bhd (Maybank), CIMB Group Holdings Bhd dan Sime Darby Plantation Bhd masing-masing naik lima sen kepada RM8.17, RM4.69 dan RM3.97.

Public Bank Bhd menambah dua sen kepada RM3.94 dan IOI Corp Bhd meningkat empat sen pada RM3.80, sementara Digi.Com Bhd dan Genting Malaysia Bhd (GenM) masing-masing naik tiga sen kepada RM4.34 dan RM2.81. SM


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Ringgit dibuka tinggi berbanding dolar

RINGGIT meningkat berbanding dolar AS pada awal perdagangan hari ini kerana sentimen pasaran bertambah baik berikutan kepastian dalam persekitaran politik Malaysia yang membantu mengangkat selera risiko pelabur.

Pada pukul 9 pagi, nota tempatan berada pada 4.2300 / 2340 berbanding dolar AS, berbanding penutupan Jumaat lalu pada 4.2380 / 2400.

Penganalisi berkata, ringgit dijangka diperdagangkan antara RM4.23 dan RM4.24 berbanding dolar AS minggu ini, dengan pasaran cenderung menjadi lebih tenang selepas perkembangan politik terbaru negara itu.

Walau bagaimanapun, ia cenderung terhad menjelang persidangan Federal Reserve (Fed) AS, yang dijadualkan pada 26 hingga 28 Ogos 2021.

Jika gambaran pengurangan pembelian aset oleh Fed lebih awal dari yang dijangkakan muncul dari simposium, dolar AS mungkin menguat dan memberikan tekanan ke bawah terhadap ringgit. SM

Bursa dan Ringgit menunjukkan aliran meningkat

Nabil akui ujian ini amat besar

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker