95% Kes Monkey Pox Disebarkan Melalui Hubungan Seks, Terutamanya Gay Dan Biseksual

95% Kes Monkey Pox Disebarkan Melalui Hubungan Seks, Terutamanya Gay Dan Biseksual

Satu kajian baru-baru ini mendedahkan bahawa 95 peratus kes cacar monyet (monkeypox) disebarkan melalui aktiviti seksual. Penyelidikan yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine pada hari Khamis (21/7) datang ketika pakar Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) masih berdebat sama ada untuk mengklasifikasikan wabak cacar monyet sebagai kecemasan kesihatan global.

Memetik halaman NDTV, penyelidikan ini diketuai oleh beberapa pakar di Queen Mary University of London, England. Pakar telah memerhatikan 528 kes jangkitan yang disahkan di 16 negara, antara 27 April dan 24 Jun 2022.

“Adalah penting untuk menekankan bahawa cacar monyet bukanlah jangkitan seksual dalam erti kata tradisional; bagaimanapun, penghantaran boleh berlaku melalui sebarang jenis hubungan fizikal yang rapat, ” kata pengarang kajian John Thornhill dalam satu kenyataan.

“Kajian kami menunjukkan bahawa kebanyakan penularan setakat ini berkaitan dengan aktiviti seksual, terutamanya di kalangan lelaki yang melakukan hubungan seks dengan lelaki,” tambah Thornhill.

Melalui kajian ini, para penyelidik berusaha untuk meningkatkan pemahaman tentang penularan virus cacar monyet dan kumpulan pengedarannya. Secara keseluruhan, 98 peratus orang yang dijangkiti cacar monyet adalah lelaki gay atau biseksual, 41 peratus mempunyai HIV, dan umur median ialah 38 tahun.

Purata bilangan pasangan seks mereka dalam tiga bulan sebelumnya ialah lima. Kira-kira satu pertiga diketahui telah melawat beberapa pertubuhan seks dalam tempoh lima bulan sebelumnya.

Menurut The Guardian, di United Kingdom, Hospital Guy di London mengalami kebanjiran pesakit apabila ada yang beratur selama tiga jam untuk mendapatkan vaksin – dengan mereka yang menunggu giliran hampir semua lelaki gay dan biseksual.

Wabak ini sangat tertumpu di kalangan lelaki yang melakukan hubungan seks dengan lelaki, dan virus itu banyak ditularkan melalui hubungan seksual. Walaupun mesej ini kelihatan sudah jelas, tetapi terdapat sebahagian pasangan gay yang masih berdegil dan tidak mempedulikan mesej kesihatan awam.

Selain itu, para penyelidik menekankan dalam satu kenyataan bahawa virus itu juga boleh disebarkan melalui sentuhan fizikal, seperti pernafasan dan penghantaran melalui pakaian dan permukaan lain.

Kebanyakan mereka yang dijangkiti menunjukkan simptom yang tidak pernah dikaitkan dengan cacar monyet, termasuk kudis di mulut atau dubur. Tanda-tandanya serupa dengan beberapa jangkitan seksual (STI) dan boleh menyebabkan para doktor tersalah diagnosis, kata para penyelidik.

“Kebanyakan kes adalah ringan dan boleh sembuh sendiri, dan tiada kematian. Walaupun 13 peratus orang dimasukkan ke hospital, tiada komplikasi serius dilaporkan dalam majoriti mereka yang dirawat.” Vc

95% Kes Monkey Pox Disebarkan Melalui Hubungan Seks, Terutamanya Gay Dan Biseksual


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Situasi Seram Pekerja 7-Eleven Syif Malam (Video)

Wany Hasrita labuhkan tudung ikut syarat suami

Fazura tangkap suami dengan gadis lain? (Video)

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker