Ain Husniza : Rina Harun sila tampil beri sokongan

Ain Husniza : Rina Harun sila tampil beri sokongan

Mana Rina Harun, pemimpin DAP mahu menteri tampil sokong Ain

Seorang pemimpin DAP membidas Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Rina Harun yang tidak tampil memberi sokongan terhadap pelajar Ain Husniza Saiful Nizam yang berdepan tekanan selepas membuat pendedahan mengenai “jenaka rogol” didakwa dibuat seorang guru.

Ain kini disiasat polis selepas guru terbabit membuat laporan. Guru terbabit juga memfailkan saman RM1 juta terhadap keluarganya.

“Di mana menteri yang mahu tindakan tegas diambil ketika pendedahan pelajar ini kali pertama mendapat perhatian?” soal Setiausaha DAP Pulau Pinang Lim Hui Ying.

Sejak membuat pendedahan mengenai jenaka rogol yang didakwa dilakukan oleh guru terbabit dalam kelas, Ain menjadi pendorong kepada gesaan supaya pembaharuan terhadap pendidikan dilakukan khususnya membabitkan keselamatan dan kesejahteraan wanita muda.


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Bagaimanapun, dia terus dikecam dan minggu lalu berdepan saman RM1 juta oleh guru yang didakwa membuat jenaka terbabit.

Dia turut dipanggil memberi keterangan di Balai Polis Sungai Buloh berhubung laporan polis yang dibuat oleh guru itu.

Keluarganya memutuskan akan memfailkan saman balas RM5 juta kerana “sengaja menimbulkan tekanan emosi dengan menghina maruahnya”

Dalam satu kenyataan, Lim menggesa Rina menyatakan pendirian terhadap kes Ain selain menyifatkan sikap menteri itu yang kurang lantang sebagai “memalukan”.

“Ain adalah orang muda di Malaysia dan generasinya akan menjadi pemimpin masa depan negara. Kurangnya tindakan daripada Rina menunjukkan contoh tidak elok kepada pemimpin masa hadapan ini,” katanya.

Lim berkata, kenyataan Rina pada April lalu yang berkata “tindakan tegas” patut diambil terhadap guru yang membuat komen itu, tidak memadai.

“Kami mahu kerajaan menyatakan pendirian mereka bersama mangsa daripada sekadar menyatakan isu ini tidak boleh dianggap remeh dan tindakan tegas perlu diambil.

“Kita sepatutnya menjadi negara maju yang melindungi wanita tetapi apa yang berlaku di bawah kerajaan Perikatan Nasional ialah kita semakin mundur,” tambahnya lagi. FMT

Ain Husniza : Rina Harun sila tampil beri sokongan

Nak tahu siapa Nazri sebenar, baca kenyataan lalunya – Najib

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker